Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Blue one 95 brandstof

Vraag gesteld door RiaHer op 20 mei 2016

Deze week stonden we aan de pomp om brandstof te tanken tegelijk met een grote tankauto die het bracht. De chauffeur ervan wist ons te vertellen dat de blue one die we stonden te tanken niet goed was voor onze auto (een wat gedateerde Subaru Forester). Het ethanol gehalte zou te hoog zijn en dat zou slechts zijn voor diverse soorten pakkingen, die daarmee langzaamaan zou kunnen oplossen.
Wie weet er raad?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Blue One
U vraagt of uw oudere Subaru Forester geschikt is voor Blue One benzine. Wij adviseren Blue One in ieder geval niet te tanken in een auto die niet geschikt is voor E10 (benzine met maximaal 10% bio-ethanol). Voor het merk Subaru geldt dat alle modellen geschikt zijn voor E10, behalve de Subaru Vivio en de Subaru Justy gebouwd vóór april 1994. Uw Forester is dus geschikt voor E10. Dat gaat voor wat betreft de pakkingen ook aangaande Blue One geen problemen opleveren.

hE15
In Blue One zat hE15, hydrous ethanol of 'natte' ethanol. hE15 is door autofabrikanten niet goedgekeurd, omdat nog onbekend is of het op langere termijn corrosie veroorzaakt. Inmiddels is het recept vanaf januari 2015 aangepast, het ethanolgehalte is teruggebracht naar 10%. In de productinformatie is alleen niet terug te vinden of de 10% ethanol in BlueOne droge ethanol is, of hydrous ethanol.

 


***

 

 

 

Reactie van ktaams:
In Blue One 95 bevindt zich max 10% ethanol en voldoet aan EN-228.

eH15 is zgn. Super Bio met 15% ethanol en niet (meer) verkrijgbaar als Blue One.
Stabiliteitsproblemen kunnen inderdaad optreden bij 15%  mengsels daarom is er bij autofabrikanten nogal wat voorzichtigheid en terughoudendheid.
Alhoewel je zou zeggen na al die jaren "Doe er eens wat aan".
Het drogen van de ethanol van 5% naar 1% kost energie en geeft dus op zich weer CO2 emissie indien dit drogen niet op een CO2 neutrale wijze word gedaan.