Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Volvo XC60 vs Toyota RAV4

Vraag gesteld door bvanalphen op 20 mei 2018

Ik vroeg me af of u me kunt helpen met het volgende:
Omdat mijn RAV4 D4D uit 2003 nu wéér last heeft van storingen (vervuiling?) van het brandstofsysteem denk ik erover deze in te ruilen. Auto's waar mijn interesse naar uit gaat zijn: Toyota RAV III en Volvo XC60. De auto zou moeten voldoen aan de volgende criteria: 2010- 2013, diesel (LPG is niet te vinden voor beide auto's blijkbaar) en <150.000 km op de teller.
Ik heb uw items aangaande deze auto's bestudeerd en vraag me nu het volgende af:
1. kunt u me een indicatie geven van een evt verschil in onderhoudskosten tussen deze auto's én van het verschil tussen onderhoud van een handgeschakelde en een automatische transmissie? Ik heb de koppeling van mijn RAV 2 keer laten vervangen, dit is een prijzige ingreep...bij een automaat hoeft dit niet toch?
2. zou het interessant zijn om een LPG installatie te laten installeren in een dergelijke auto? Ik rijd ongeveer 30-35000 km per jaar en ben particulier.
3. Ik heb eens iemand horen zeggen dat zelf onderhouden van nieuwe auto's niet mogelijk is&semi; zelfs voor het vervangen van een remschijf zou ingelogd moeten worden op de boordcomputer om deze 'aan te melden'. Is dit daadwerkelijk zo? En zo ja&semi; zou dit van toepassing zijn om de auto die ik zoek? Ik vind het leuk zelf klein onderhoud te plegen (vloeistoffen, filters, remmen etc.).
4. is het rijcomfort van de RAV III te vergelijken met de RAV II (beetje stug) en met dat van de XC60

Met vriendelijke groeten

Bjorn

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over de verschillen tussen een Volvo XC60 en een Toyota RAV4 en het verschil in onderhoudskosten tussen handgeschakeld en automaat.

U vraagt naar het verschil in onderhoudskosten tussen de Volvo XC60 en de RAV4. De onderhoudskosten van beide auto's ontlopen elkaar niet veel en liggen voor een benzine rond de 4.7 cent/km en voor een diesel rond de 5.7 cent/km. ook de onderhoudskosten voor een automaat of handgeschakelde auto ontlopen elkaar gemiddeld niet veel.

Onderhoudskosten zijn verder afhankelijk van rijstijl en gebruik en kunnen per gebruiker dus verschillen.

U bent op zoek naar een diesel en vraagt of het zinnig is LPG te laten inbouwen. LPG wordt over het algemeen bij benzine motoren ingebouwd en geeft ook extra onderhoud en reparaties. Bij 32.500 km/jr zou ik benzine adviseren voor zowel de Toyota als de Volvo omdat benzine dan gemiddeld 2 ct/km voordeliger is dan diesel.

Verder vraagt u of u zelf onderhoud kunt uitvoeren aan deze auto's. Met een technische achtergrond is het best mogelijk kleine reparaties als schokdempers en remmen zelf te doen zonder dat u de auto hoeft te resetten.

Voor het rijcomfort kunt u het beste een uitgebreide proefrit maken met beide auto's. De Volvo zal comfortabeler zijn maar ook duurder.



***

Reactie van bvanalphen:

Super bedankt voor dit snelle en uitgebreide antwoord&excl; Ik had niet verwacht dat een benzine auto goedkoper uit de bus zou komen&excl;
Omdat ik tot 30&percnt; goedkoper diesel tank dan gemiddeld vroeg ik me af of u de berekening kunt laten zien.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Op onze website kunt u van alle auto's op diesel en benzine de autokosten berekenen.



***

Reactie van bvanalphen:

Nog een laatste vraag op basis van het bovenstaande:
Hoeveel kilometers zou een relatief moderne benzinemotor mee moeten kunnen?
Groet

Bjorn



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Een redelijke verwachting voor een benzinemotor is op dit moment 250.000 km