Wat zijn acceptabele reparatie kosten kapotte veer (voor) bj Peugeot 308 1.6 HD (bouwjaar 07/2015)?
Vraag gesteld door L. Jupcobiba op 15 juni 2019
Bij de APK keuring bij de Peugeot dealer is een kapotte veer reden voor afkeuring (code 5.2.28/5.3.1b). Wat zijn de marktconfoorm kosten voor de onderdelen en werkzamheden?
De dealer rekent ca. 620 Euro voor vervangende onderdelen (veer en waarschijnlijk ook schockdempers) voor de twee voorwielen en ca. 270 Euro voor de werkzamheden.
Ik twijfel over de volgende:
a) Moet bij de gebroeken veer alles vervangen worden (incl. schockdempers)?
b) Als ik kijk naar onderdelen prijzen voor veer en schockdempers voor mijn Peugeot op Internet kom ik zeker niet tot ca. 310 Euro per voorwiel.
c) Is 't gebruikelijk 270 Euro te rekenen voor ca. 3 uur werkzamheden?
Hoe kan ik checken of de Peugeot dealer onnodig onderdelen gaat vervangen of te duur voor onderdelen rekent?
Alvast bedankt!
Antwoord van Jos
ANWB ExpertEr blijkt één voorveer gebroken te zijn bij uw Peugeot 308 van 2015.
Allereerst is dit bij een 4 jaar oude auto een buitensporig snel gebrek. Wanneer de betreffende dealer ook de auto aan u geleverd heeft moet u aanspraak kunnen maken op garantie, of tenminste een passende coulance regeling. Een gebroken veer is géén te verwachten gebrek en zou u kunnen overwegen een in gebrekenstelling te richten aan de verkoper van uw auto. Zie aanvullend ons stappenplan Klachten na aankoop.
Ik begrijp niet dat de dealer óók de schokdempers wil gaan vervangen. Tenzij de auto al een hoge kilometerstand heeft en er sprake is van vergevorderde slijtage van de dempers. Maar bij een gebroken schroefveer volstaat het om alléén de veer te vervangen. Wel aan beide kanten om op één as wel een gelijkwaardige werking te houden.
De kosten op internet zijn ongetwijfeld universele onderdelen, terwijl de dealer uitsluitend originele onderdelen plaatst. Daardoor ontstaat er al gauw een fors prijsverschil. Een bedrag van 270 euro voor drie uur arbeid komt overeen met 90 euro per uur. Dat is een normaal uurtarief voor een dealer.
Echter mijn voornaamste bezwaar is dat een gebroken veer in dit stadium een onacceptabel gebrek is en dat u uw dealer daar zeker over moet aanspreken. En twee nieuwe dempers is zeker geen noodzakelijke aanvullende ingreep. Bij één gebroken veer dien je er wel twee te vervangen.
Deel deze pagina