Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppeling in getrapt houden alvorens te remmen schadelijk?

Vraag gesteld door L. van Zonneveld op 22 december 2021

Is het slecht voor de motor om eerst de koppeling in te duwen en daarna pas beginnen met remmen terwijl koppeling nog ingedrukt is kan dit kwaad?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen.

Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben. Een rijschoolhouder meldt daarover het volgende.

Bij het vertragen om te stoppen de volgende volgorde aanhouden:

Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd. Je snelheid is dan zo laag dat dit geen gevolgen heeft voor de remweg.

Bij het vertragen voor een bocht de volgende volgorde aanhouden:

Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Na het kiezen van de juiste versnelling eerst het koppelingspedaal laten opkomen tot het aangrijpingspunt (de auto gaat weer afremmen op de motor) en daarna het rempedaal los laten. Dit dient te gebeuren voordat je de bocht in rijdt.

De reden daarvan is dat u met onnodig ingetrapte koppeling niet snel kunt anticiperen op het verkeer. Misschien is er een situatie dat u snel vaart moet maken. Dat wordt dan een stuk omslachtiger met ingetrapte koppeling dan alléén uw rechtervoet van rem- naar gaspedaal verplaatsen. Je maakt het je dan onnodig lastig want er kunnen ineens verkeerssituaties zijn waarbij het wenselijk is snel te anticiperen.

Een andere reden is dat bij het onnodig intrappen van de koppeling je de aandrijfkrachten feitelijk uitschakelt. Dat is uiteraard ook de functie van de koppeling om ook te kunnen schakelen. Maar wanneer je dat doet zonder dat dit op dat moment functioneel is, dan gaat dat ten koste van de handelbaarheid van de motor. Je verliest een klein beetje de controle over de auto.

De conclusie is dus dat er zeker géén technische bezwaren zijn. Maar bij een rijles zal een oplettende rijinstructeur dit snel afleren om te voorkomen dat het een gewoonte gaat worden. Wat rijvaardigheid betreft is dit dus niet aan te bevelen.

 

Reacties

R. Nyhuis

Auteur - 20 juli 2023

Maar wanneer verbruik je minder brandstof als je de auto voor een kruispunt laat uitrollen zonder gas te geven… bij een ingetrapte koppeling of door de auto op de motor te laten afremmen?  

Jos

ANWB Expert - 25 juli 2023

Bij ingetrapte koppeling en gas los zal de motor naar het stationaire toerental gaan en feitelijk dan ook brandstof verbruiken. Bij afremmen op de motor met gas los is de brandstoftoevoer nihil. Dus vrij zetten en laten uitrollen is niet gunstiger voor het verbruik, en bovendien om de eerder genoemde redenen ook niet wenselijk.