Aircopomp kapot na airco-onderhoudsbeurt bij dealer
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 april 2019
Mijn Seat Ibiza 1.2 TDI vorige week gebracht bij een Seat- dealer voor een onderhoudsbeurt aan de airco (vullen, onderhoud en geurbehandeling). Laatste keer bijvullen was 2 jaar geleden. Laatste check aan de airco was vorig jaar. 3 weken geleden groot onderhoud bij dezelfde dealer, oa multiriem vervangen ivm scheurtjes.
Airco heeft altijd goed gewerkt en weinig problemen met de Ibiza gehad in het algemeen. Is van eind 2010 met 168000km en goed/op tijd onderhouden is.
Bij ophalen van de auto na kleine reparatie (verschildruksensor) en dus de airco-onderhoudsbeurt, startte ik de auto en hoorde direct na aanslaan van de motor een onheilspellend geluid, duidelijke foute boel. Geratel, hoog gepiep, gebonk vanuit motorruimte. Airco werd direct daarna ook niet meer koud na. Airco direct uitgezet maar geluiden bleven.
Vandaag analyse gehad bij dezelfde dealer: aircopomp stuk, koppeling van binnenwerk los (monteur wees boutje aan dat los zou zitten aan de buitenkant van de pomp, zijde multiriem. Garage zegt domme pech/toeval, kan gebeuren. Hier ben ik het niet mee eens, wel heel erg toevallig lijkt me na direct onderhoud aan de airco. Monteur zei pomp/airco niet gecheckt te hebben op werking voor aanvang onderhoud en alleen bijgevuld te hebben. Zegt dat pomp al kapot of versleten geweest zou kunnen zijn.
Ik denk dat er wellicht te veel koelmiddel is bijgevuld, dat daardoor de druk te hoog is geworden en de airco daardoor ‘in de soep’ is gelopen. Ik gebruik de airco regelmatig en volgens de tips van de ANWB (10 minuten voor aankomst uitzetten o.a.) en het hele jaar door. Iemand hier die mogelijke andere oorzaak, visie, idee, mening heeft?
Garagist gaf niets toe, totdat hij merkte dat ik wel wat verstand heb van auto’s. Gaf toen aan me tegemoet te willen komen door naar aircospecialist te willen bellen voor advies/diagnose. Dat is fijn maar nog niet een bevredigende oplossing. Wat zijn mijn rechten/mogelijkheden?
Bovag is nog een optie bij aanhoudend conflict.
Antwoord van Henny
ANWB ExpertUw Seat Ibiza 1.2 tdi is vorige week bij de dealer geweest voor een onderhoudsbeurt aan de airco. De airco werkte goed voordat u de auto naar de garage bracht. Toen u de auto ophaalde, startte u de auto en hoorde u een raar geluid. De airco deed het niet meer. Bij de dealer is ernaar gekeken en de conclusie van hen is: de aircopomp is stuk, koppeling van het binnenwerk zit los. Volgens de garagist is dit toeval. U bent het er niet mee eens. Nu stelt de garage voor om de aircospecialist te bellen voor advies/diagnose. Wat zijn uw rechten?
Het is wel echt heel toevallig dat de aircopomp direct na het onderhoud kapot is gegaan. Het is dan ook belangrijk om dit te laten onderzoeken.
U heeft het recht om een onafhankelijke expert naar de auto te laten kijken. Is de aircospecialist wel onafhankelijk genoeg? Geen vriend van de garagehouder? Als u daaraan twijfelt is het wellicht beter om iemand van de Dekra voor te stellen. Dit kan dan op kosten van ongelijk, waarbij u zich moet realiseren dat u ook de kosten van de expert zult moeten betalen als blijkt dat het niet de fout is van de garage. Als de garagist direct akkoord gaat met dit voorstel dan kunt u dit ook laten, want dan is de garagist waarschijnlijk zeker van zijn zaak.
Komt u er niet uit met de garagist dan kunt u de Geschillencommissie Voertuigen inschakelen om uw klacht daar in te dienen.
Deel deze pagina