Winterbanden en 4 seizoenen banden combineren?
Vraag gesteld door h.j.fransen op 24 januari 2022
Afgelopen zomer heeft mijn vader zijn Prius naar Toyota gebracht voor een beurt. Bleek dat de banden niet goed genoeg waren, en hij heeft ze laten vervangen. Omdat hij slechts 3 a 4000km per jaar rijdt, reed hij tot nu toe altijd op winterbanden. Op mijn advies heeft hij nu 4 seizoensbanden laten monteren. Die zijn echter alleen op de achteras vervangen, de (winter) voorbanden zijn nog ok.
Mijn vader komt regelmatig in Duitsland, waar de winterbanden verplicht zijn onder winterse omstandigheden.
Vraag:
-mag hij met deze combinatie rijden? (Is door Toyota dealer zo gemonteerd). Zijn beide goedgekeurd voor winterse omstandigheden, staat een sneeuwvlokje op)
-Mag hij in Duitsland (en evt andere Europese landen) met deze combinatie rijden.
-Kan de verzekering (die steeds meer aan hun "verdienmodel" i.p.v.aan hun klanten denken) hier moeilijk over doen, mocht er schade optreden?
ik hoor graag,
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw vraag gaat over de combinatie winterbanden en all-season banden.
All-seasonbanden zijn wat mij betreft een prima keuze op basis van het gebruik van de Prius. Uw vader mag ook gerust zo rijden in landen waar op dat moment het gebruik van winterbanden verplicht is. Alle vier de banden beschikken immers over een winter geschikte aanduiding. Ook de combinatie is wat betreft de gestelde eisen geen probleem en de verzekeraar heeft met een set winterbanden vóór en all-seasons achter in geval van schade geen stok om de hond te slaan.
Natuurlijk zijn wij voorstander van vier zoveel mogelijk overeenkomstige banden. Uiteindelijk zijn er simpelweg verschillen in eigenschappen tussen een winterband en een all-season. Maar ik begrijp de overgangsfase naar definitief all-seasons en dat je twee goede winterbanden niet zomaar bij het grofvuil zet.
Formeel spreek ik wel de voorkeur uit voor de winterbanden achter. Onder gladde omstandigheden is de verwachting dat een all-season band eerder grip verliest en gaat de achteras eerder uitbreken. Een achterwiel slip is beduidend moeilijker te corrigeren dan een voorwiel slip. Maar op basis van het beperkte gebruik van de Prius lijkt me dat in dit geval niet heel relevant.
***
Reactie van h.j.fransen:
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.
Aangezien de nieuwe all-season banden een beter (=nieuw) profiel hebben, verwacht ik dat ze in sneeuw minimaal zoveel grip hebben als de wat oudere winterbanden. Lijkt me dus geen probleem om het zo te laten, waarschijnlijk zelfs beter.
(ik weet even niet hoeveel profiel de winterbanden hebben, maar vermoed tussen de 5 en 6 mm.)
***
Reactie van Jos van der Drift:
Het verschil zit 'm niet per se (uiteraard tot zekere hoogte) alleen in de profieldiepte. Een winterband heeft over de gehele breedte van het loopvlak een winterprofiel terwijl een all-season dat over een deel heeft. Verder zal onder koude omstandigheden de rubbersamenstelling van een winterband zich een fractie flexibeler gedragen. Maar nogmaals, gezien het gebruik niet echt relevant en gaat het om een mogelijk verschil bij winterse neerslag zoals sneeuw en ijzel.
***
Reactie van h.j.fransen:
Helder verhaal, vrinedelijk bedankt!
Deel deze pagina