Problemen VW 1.8 (T)FSI motoren
Vraag gesteld door Gedema op 31 juli 2018
Ik overweeg een VW Passat occasion aan te schaffen bwjr tussen 2008 en 2011. Nu lees ik dat er met die TFSI 1.2 en 1.4, maar ook met de 1.8 TFSI motoren van VAG problemen zijn (geweest). De kleine motoren betrof het de distributie en de 1.8 zou heel olie verbruiken. Uit de fora word ik niet wijzer. Wat kunt u mij hierover vertellen met als doel ellende te voorkomen. Wat km betreft denk ik aan 160.000 km op de teller.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt naar de mogelijke olieproblemen bij de 1.8 TFSI motoren.
Deze generatie motoren hebben inderdaad de status flinke olieverbruikers te zijn. Ook van het betreffende bouwjaar. Een hoog verbruik is wanneer dat méér is dan 1 liter op 2.500 km. Maar verbruikscijfers van 3 liter op 1000 km zijn we ook wel tegengekomen.
Er kleeft dus een potentieel olieverbruik probleem aan deze motor. We zien dat de branche ook enigzins voorzichtig is bij inruil van deze generatie VAG producten met dit motortype. Tenzij de onderhoudshistorie laat zien dat er in het draaiend gedeelte is ingegrepen en er een revisie heeft plaatsgevonden.
En misschien is het nog zinvol in het koopcontract op te laten nemen dat de betreffende auto niet méér verbruikt dan wat de autofabrikant als maximaal opgeeft. En dat is 1 liter op 2.500 km. Dat is al betrekkelijk veel maar dan heeft u misschien een stok achter de deur wanneer het verbruik toch bovenmatig hoog blijkt.
***
Reactie van Gedema:
Bedankt voor het heldere antwoord. Hoe is het gesteld met het olieverbruik van de 2.0 VAG-motoren want die zullen dan een alternatief kunnen zijn. Die zijn bij mijn weten gebouwd tot en met 2007, dus van een oudere generatie. Zijn er, behalve olieverbruik, nog specifieke dingen waar ik bij de 2.0 motoren op moet letten? Alvast mijn hartelijk dank voor het beantwoorden.
***
Reactie van Jos van der Drift:
Het gaat duidelijk om de 1.8 én de 2.0 TFSI versies uit de genoemde periode. Vermoedelijk doelt u op eerder 2.0 FSI motor die niet deze reputatie heeft. Over deze motor valt verder eigenlijk niets negatiefs te melden behalve dat de distributieriem ieder 180.000 km vervangen moet worden.
Deel deze pagina