Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Storing Ford Ka 2011, inhouden motor, lampje brandt (deel 2)

Vraag gesteld door mvdheeden op 25 oktober 2016

Ik heb dit probleem eerder gepost, maar ik ben bang dat ik er niet uit kom met mijn Ford garage. Onderstaand vindt u een opsomming van alle gebeurtenissen:

12 october
Ford garage: onderhoudsbeurt incl. distributie riem.

14 october
Motor storing (motormanagement lampje brandt, vermogen valt weg)
ANWB: computer scan: vonk overslag cilinder 1 en 4.
Conclusie oorzaak: geen. Na reset computer en opnieuw starten auto mijn weg richting België vervolgt.
Later weer meerdere malen dezelfde storing, vooral bij nat weer.

15 october
Belgische Wegenwacht ingeschakeld.
Computer scan: vonk overslag cilinder 1 en 4.
Conclusie oorzaak: waarschijnlijk oververhitting bobine (verkeerde conclusie?).

16 october
Terug naar Nederland; na 20 min. weer storing (motormanagement lampje brandt, vermogen valt weg, na opnieuw starten weg vervolgt);
Motorkap op een kier gezet; 100 km/u; veel gestopt; verder geen storing meer.

17 october
Naar Ford garage.
Computer scan; vonk overslag cilinder 1 en 4.
Geen oorzaak gevonden.
Voor alle zekerheid de bobine en bougies vervangen.
Kosten: 270 euro.

20 october
Weer dezelfde motor storing (motormanagement lampje brandt, vermogen valt weg, na opnieuw starten weg vervolgt)

21 october
Naar Ford garage:
Computer scan: conclusie oorzaak: nokkenas sensor maakt slecht contact.

25 october
De auto rijdt nu prima. Ik heb vandaag contact gehad met de werkplaats manager en hij wist mij te vertellen dat de nokkenas sensor niet (?) de oorzaak kan zijn van het probleem van vonkoverslag in cilinder 1 en 4 maar heeft te maken met de defecte bobine. Hij zei dat de bobine en nokkenas sensor twee totaal verschillende storingen geven en dat ze niets met elkaar te maken hebben. Met andere woorden: bobine en sensor waren twee verschillende oorzaken van dezelfde motor storing.

Dat bovenstaande problem zijn ontstaan na de beurt met de distributie riem kan haast geen toeval zijn. Dan rest mij de volgende vragen:

Klopt de reactie van Ford?
Is deze sensor misschien losgeraakt tijden vervangen distributie riem?
Is de bobine onnodig vervangen?
Wie gaat de kosten na de onderhoudsbeurt betalen?
Is het probleem nu opgelost?

Met vriendelijk groet,

M. van der Heeden

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Als aanvulling op uw eerder gesteld vraag over uw Ford Ka.

U geeft zelf aan dat ondanks dat er geen oorzaak is gevonden de bougies en bobine voor de zekerheid zijn vervangen. Als vervolgens het probleem er dan nog altijd is mag je vervoergelijk toch wel aannemen dat dát het niet geweest is. Daarbij komt ook dat bij het vernieuwen van de distributie er heel nadrukkelijk werkzaamheden in de buurt van nokkenassensor hebben plaatsgevonden. Sommige componenten zoals de bobine dienen ook verwijderd te worden. Daarbij komt ook dat de door de computer gesignaleerde vonkoverslag wel degelijk in verband gebracht kan worden met een nokkenassensor met een slecht contact.

Ik wil dus nogmaals benadrukken dat de laatste ingreep de auto weer als vanouds laat rijden. Dat was niet het geval na het vernieuwen van de bobine. Wat mij betreft een overduidelijke reden te kunnen zeggen dat het daar dus niet aan lag.



***

Reactie van mvdheeden:

Erg fijn allemaal. Je levert een goed functionerende auto in voor een onderhoudsbeurt en je krijgt hem terug vol storing en ellende. Ik zit nu in een welles-nietes met de Ford dealer garage. Alles wijst erop dat er bij het vervangen van de distri een fout is gemaakt. De dealer vindt dat het twee totaal verschillende storingen en reparaties waren en is niet van plan om de overbodige reparaties en bijbehorende kosten te crediteren. Hier blijkt maar weer eens dat de 'gewone man' makkelijk is te besodemieteren met allerlei pseudo technische onzin praat. Vraag: wat kan ik verder ondernemen? Zijn er instanties die kunnen helpen? Bovag? Ford Nederland? Alvast bedankt.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Misschien kunt u het beste uw klacht nogmaals schriftelijk kenbaar maken bij uw dealer met een c.c. naar de klantenservice van Ford Nederland. Het is uiteraard altijd lastig na herstel met terugwerkende kracht hard te maken dat de storing tijdens de onderhoudswerkzaamheden is veroorzaakt. Maar de nieuwe bobine en bougies hebben u feitelijk niets gebracht, behalve dan een nutteloze aanslag op uw portemonnee. U zou in uw klachtenbrief nog kunnen aangeven bij een niet bevredigende oplossing de kwestie voor te willen leggen aan de Geschillencommissie voor een bindende uitspraak. Hopelijk dat alles bij elkaar er wel een passend voorstel komt.