Dynamo
Een auto zit vol met onderdelen die werken op elektrische stroom. Daarom zit er een accu in en een dynamo. Wat doet die dynamo precies en hoe merk je het als hij niet goed meer werkt?
Wat is het en wat doet het?
De dynamo heeft twee belangrijke functies: het leveren van elektrische energie en het bijladen van de accu, maar zodra de motor loopt, komt de dynamo in actie. Hij zit tegen de motor aangebouwd en is verbonden met de krukas in de motor door middel van een V-snaar of multiriem.
Op het moment dat de motor draait, draait dus ook de dynamo en levert hij stroom. Vergelijk het maar met de dynamo op een fietsband, al is de dynamo in de auto wel een heel stuk gecompliceerder. Tegelijkertijd zorgt de dynamo ervoor dat de accu opgeladen blijft.
Hij doet het niet, hoe komt dat?
Als de dynamo geen stroom meer levert of de accu niet meer bij laadt, kan dat twee oorzaken hebben. Als je geluk hebt, staat de V-snaar of multiriem, waarmee hij aangedreven wordt te slap of is gebroken. Maar ook de dynamo zelf heeft niet het eeuwige leven. Allerlei bewegende delen in het inwendige kunnen slijten. In dat geval moet hij vervangen worden.
Waarom slijt ‘ie?
Een doorgebrande diode, kapotte spanningsregelaar of probleem met de aandrijving; als de dynamo dienst weigert, wordt dit dikwijls veroorzaakt door een defect onderdeel in het mechanisme. Hoe zwaarder de dynamo wordt belast, des te eerder hij het bijltje erbij neergooit. Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager? Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.
Waar laat ik het maken en wat kost dat?
De dealer of een gespecialiseerd bedrijf kan de dynamo vervangen.
Voor een gemiddelde auto kost dat € 400. Montage vergt een half uur tot, in sommige gevallen, 5 uur! (€ 40 tot € 400).
Wat kan ik zelf?
Aan een dynamo zelf kun je weinig doen, maar je kunt wel regelmatig de staat en de spanning van de V-snaar of multiriem controleren. Daarmee sluit je uit dat accu problemen worden veroorzaakt.
Wat mag je qua levensduur verwachten?
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de dynamo verwachten dat deze ten minste 6 jaar of 100.000 km meegaat. Het gebruik van de auto is eigenlijk nauwelijks van invloed op de levensduur. De minimale levensduur van een onderdeel speelt een rol bij de vraag of je de kosten eventueel kunt claimen van de verkoper/reparateur.
Welke soorten zijn er?
Vroeger was een gelijkstroomdynamo gebruikelijk, maar tegenwoordig zijn alle auto’s uitgerust met een wisselstroomdynamo. Daarin zitten dioden, die de wisselstroom omzetten in gelijkstroom. Verder heeft hij een spanningsregelaar, die de stroom onderbreekt als de spanning in de accu voldoende is.
Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?
De werking van de dynamo behoeft geen maandelijkse controle. Wel is hij aan slijtage onderhevig. Blijft het laadstroomcontrolelampje op het dashboard branden, dan is er iets mis. Als de accu niet meer wordt bijgeladen, dan merk je dat aan het gaandeweg slechter functioneren van elektrische accessoires zoals verlichting of ruitenwissers.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte dynamo en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.