Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoge reparatie door vermoedelijke fout garage

Vraag gesteld door KeesjanV op 29 januari 2018

In mei heb ik mijn auto voor APK en een groot onderhoud naar de garage gebracht. Er is olie ververst en oliefilter is vervangen. Verder is er lekkage bij het oliefilterhuis geconstateerd. En is de distributieriem vervangen. Een pittige rekening van 922,70.

Vorige week geeft de auto een melding voor problemen met de olie en blijkt het peil veel te laag. Ik constateer zelf lekkage van olie bij de koppakking en breng de auto naar de garage.

Het oliepeil maar ook de koelvloeistof blijken veel te laag te zijn.
De cilinderkoppakking moet worden vernieuwd en de deksel opnieuw afgevlakt. Kosten 1050,-

De garage is zich van geen kwaad bewust zij dekken zich in.
Ik vermoed dat het laatste onderhoud niet goed is uitgevoerd en dat ik daardoor zonder olie en koelvloeistof ben komen te staan met als gevolg schade aan de koppakking door te hete motor.

Wat kan ik hiermee doen?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

9 maanden geleden is er onderhoud aan uw auto gedaan waarbij de distributieriem vervangen is. Nu blijkt er te weinig olie en koelvloeistof in de motor te zitten en is de koppakking stuk.

U geeft niet op om welk merk en type auto het gaat, wat de kilometerstand is, hoeveel kilometer u gereden heeft sinds het onderhoud en wat er precies gedaan is in maart 2017. Ook geeft u niet aan wat de oorzaak van de oververhitting en het verlies van olie en koelvloeistof is.

Waar baseert u het gevoel op dat het onderhoud niet goed is uitgevoerd?





***

Reactie van KeesjanV:

Het gaat om een peugeot 307 bouwjaar 2007 in mei stond er 95175 op de teller nu staat er 110469 op de teller.
We hebben de auto in 2013 met 18387 op de teller gekocht.
In mei dit jaar heb ik de auto voor een grote beurt en APK naar de garage gebracht.
Er is een distributieriem vervangen, waterpomp is meteen mee vervangen.
Er is een pakking van een oliefilterhuis vevangen omdat er olielekkage was geconstateerd.
Of de motor echt te heet is geweest weet ik niet.
De temperatuur op het dashboard geeft bij een warme motor een waarde aan tussen de 80C en 90C en schommelt daarussen sinds de reparatie.
Mijn vermoeden dat er iets mis is met het onderhoud komt dus doordat er zowel aan de koelvloestof als aan het oliefilterhuis is gewerkt. De lekkage van de koppakking is hierna pas ontstaan.