Start-stopsysteem
Brandstof besparen kan op veel manieren. Een handig hulpmiddel is het start-stopsysteem. Voor het stoplicht schakelt de motor automatisch uit, om snel weer te starten als dat moet. Een motor die niet draait, verbruikt geen brandstof. Óf stoot schadelijke gassen uit. Hoe werkt dit systeem nou precies en wanneer niet?
Wat is een start-stopsysteem?
Met een draaiende motor voor het stoplicht of in de file staan, is zonde van de brandstof. Om die reden hebben auto’s vaak een start-stopsysteem aan boord. Die techniek schakelt de motor automatisch uit als er even niets van ‘m verwacht wordt. Trap je het gas- of koppelingspedaal weer in, dan wek je de motor uit z'n hazenslaap. Of je laat de rem los bij veel auto’s met een automatische versnellingsbak.
Hoe werkt een start-stopsysteem?
Op het moment dat je tot stilstand komt en ontkoppelt – je zet de versnellingsbak in zijn neutrale stand – slaat de motor vanzelf af. Voorwaarde is dat je ook de koppeling loslaat. Jouw voeten en de motor hebben even ‘rust’. Trap je de koppeling weer in, dan schiet de motor in een fractie van een seconde weer aan.
Heb je een auto met automaat? Dan is een tikje op het rempedaal voldoende om de auto weer te starten. In veel gevallen is men gewend om het rempedaal vast te houden tijdens het wachten voor het stoplicht. Laat je het pedaal dan los, dan start de motor.
Start-stopsysteem werkt niet: wat kan de oorzaak zijn?
Bij veel auto’s werkt het start-stopsysteem niet onder bepaalde omstandigheden. Ten eerste kan het te maken hebben met een accu die niet volledig is opgeladen. Start-stopsystemen werken enkel wanneer de accu minimaal tachtig procent vol zit. Het kan voorkomen dat de auto te lang stilstond. Of wanneer de auto wat ouder is; dat de acculading niet voldoende is.
Enkele andere omstandigheden waardoor het start-stopsysteem mogelijk niet werkt:
- Hoge of lage buitentemperatuur
- Lage motortemperatuur
- Openen van het bestuurdersportier
- Openen van de motorkap
- Actieve parkeerassistent
- Veiligheidsgordel van de bestuurder is losgemaakt
- Remdruk te laag
- Voorruitontwaseming is ingeschakeld
- De airco staat aan
- Trekken van een aanhangwagen
- Stilstaan op een helling
Werkt het start-stopsysteem nog steeds niet?
Als het start-stopsysteem helemaal niet werkt, dan komt dat vaak door een slechtere oude accu. Tijd om de accu te laten nakijken. Wanneer de accu vijf jaar of ouder is, kun je er vanuit gaan dat de accu aan vervanging toe is.
Het kan ook liggen aan een storing waardoor het start-stopsysteem niet werkt. Een storing in het start-stopsysteem kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door defecte sensoren, problemen met de dynamo of startmotor.
Ook softwarefouten, het gebruik van grote stroomverbruikers, of problemen met de remmen, koppeling, of elektrische bedrading kunnen boosdoeners zijn. Vaak schakelt het systeem zichzelf automatisch uit om verdere schade te voorkomen. Dan kan je alleen nog starten of de motor uitzetten door de contactsleutel rond te draaien.
Is dit aan de hand? Kijk dan eerst of je het zelf kunt oplossen. Het verhelpen van een storing bij een start-stopsysteem kan soms eenvoudig zijn.
Wat kun je zelf doen?
- Controleer het rempedaal. Bij sommige start-stopsystemen moet je het rempedaal volledig indrukken, voordat de motor opnieuw start.
- Controleer de veiligheidsgordel. Bij sommige auto’s schakelt het start-stopsysteem zichzelf uit als de veiligheidsgordel niet is vastgemaakt.
- Schakel grote stroomverbruikers uit. Accessoires zoals airconditioning, verwarming, of de achterruitverwarming kunnen veel stroom verbruiken. Het systeem kan besluiten om de motor niet uit te schakelen als deze functies veel energie gebruiken. Zet ze tijdelijk uit.
- Start het systeem opnieuw op. Zet de motor uit, sluit de auto af en wacht een paar minuten.
- Lees de foutcodes uit. Wanneer er een controlelampje brandt dan moet de garage eerst dit defect verhelpen. Wellicht werkt het start-stopsysteem hierna weer goed.
- Controleer de systeeminstellingen. In sommige voertuigen kan het start-stopsysteem handmatig worden uitgeschakeld via de instellingen in het infotainmentsysteem of met een knop op het dashboard. Controleer of het systeem niet per ongeluk is uitgeschakeld.
Start-stopsysteem laten repareren: wat kost dat?
Heb je alles geprobeerd, maar niets werkt? Dan is het beter om een professional in te schakelen. Tijd voor een bezoek aan de garage dus. De kosten voor het repareren van een start-stopsysteem kunnen sterk variëren. Het ligt natuurlijk aan de oorzaak van de storing. Wat kun je verwachten?
- Accu vervangen: het vervangen van de accu ligt ongeveer tussen de € 100 en € 300, afhankelijk van het type en merk.
- Startmotor of dynamo vervangen: deze kosten liggen tussen de € 300 en € 800, afhankelijk van het voertuigmodel en de arbeidskosten.
Brandt er een controlelampje? Dan moet de garage eerst dit defect verhelpen. Wellicht werkt het start-stopsysteem hierna weer goed.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.