Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klacht na aankoop 2e hands auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 5 februari 2019

12 aug 2018 hebben wij een tweedehands auto gekocht bij een garage bedrijf die niet bij de Bovag is aangesloten. Auto was op 20 juli APK gekeurd (elders, niet bij dit bedrijf). Begin dec 2018 begon de auto aan de achterkant een vreemd rammelend geluid te maken. Bij onze eigen garage geweest, auto op de brug en toen bleek dat de achteras van de auto volledig doorgeroest was. Mijn garagehouder en ook overige "deskundigen" geven aan dat dit niet van de ene op de andere dag kan komen en dat deze auto waarschijnlijk nooit door de APK had kunnen komen.

Natuurlijk hebben we gelijk contact opgenomen met het bedrijf waar we de auto gekocht hebben maar de eigenaar is of op vakantie, of heeft een sterfgeval in de familie, of is ziek etc. Kortom we worden aan het lijntje gehouden. Mijn vraag is wat voor stappen wij kunnen nemen tegen de verkopende partij zodat dit opgelost kan worden.

De kanttekening is wel dat mogelijk zij dit ook niet geweten hebben aangezien de auto elders APK gekeurd is. Maar ik neem aan dat zij zelf verantwoordelijk zijn dat ze deugdelijke auto's verkopen. Kan ik hun aansprakelijk stellen of het bedrijf die de APK keuring verricht heeft?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

In augustus 2018 hebt u een tweedehands auto gekocht bij een niet BOVAG dealer. De auto is door een ander bedrijf APK gekeurd op 20 juli 2018. Begin december 2018 begon de auto een rammelend geluid te maken. U bent bij uw eigen garage geweest met die klacht en het blijkt dat de achteras volledig is doorgeroest. De auto had nooit APK gekeurd mogen worden. U krijgt geen contact met de verkoper hierover. U wilt weten welke stappen u kunt ondernemen.

Bij de beantwoording van deze vraag ga ik er vanuit dat de verkoper zelf het ‘andere bedrijf’ heeft ingeschakeld om de keuring te verrichten. De verkoper is dus de partij die u kunt aanspreken omdat het andere bedrijf geen contractspartij is.

Redelijke verwachting
U mag als consument op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Over het algemeen is het "hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten".
Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet u wel onderzoeken wat u koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.
In dit geval gaat het om een volledig doorgeroeste achteras. Dat hoeft u als ‘leek’ niet op te merken. Losgezien daarvan is het aan de verkoper om te bewijzen dat ten tijde van verkoop de achteras niet doorgeroest was.

Dwaling
Naast de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) kunt u zich tevens op dwaling beroepen. U zou immers nooit tot koop zijn overgegaan, wanneer de verkoper geen onjuiste informatie over de auto had verkondigd. Door deze onjuiste mededelingen verkoper heeft u gedwaald (art 6:228 BW).

Meer informatie over klachten na aankoop, en dwaling bij aankoop vindt u op onze website.