Benodigd koppel hybride Toyota voor vouwwagen van 750 kg
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 maart 2019
We hebben een combi camp vouwwagen, die beladen 750 kg mag wegen. Onze bestaande benzine auto moeten we vervangen. We willen graag naar een meer duurzame oplossing. En tegelijkertijd nog steeds wel met de vouwwagen op vakantie kunnen, ook in de bergen.
Nu komt deze maand de nieuwe Corolla van Toyota uit en de hybride versie daarvan kan volgens Toyota i.t.t. eerdere modellen deze vouwwagen wel (prima) trekken. Ook al staat als trekkracht 725 kg vermeld, Toyota geeft aan dat de werkelijke trekkracht hoger ligt.
Nu zijn er 2 modellen van de touring versie.
1.8 hybride en 2.0 hybride
1.8 hybride heeft een maximaal koppel van 142/4000 en een maximaal vermogen van 122/90 (DIN pk/kW).
2.0 hybride heeft een maximaal koppel van 190/6000 en een maximaal vermogen van 180/132.
We willen er zeker van zijn dat de auto met de vouwwagen ook in de bergen goed uit de voeten kan (dat we daar geen stress van hebben), en tegelijkertijd niet een onnodige vervuilende en onnodig duurdere auto aanschaffen.
De vraag is dan ook: is het echt nodig/slim om voor de 2.0 omdat het anders mogelijk toch spannend wordt in de bergen, of moet de 1.8 dat ook prima kunnen?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU overweegt een nieuwe Toyota Corolla hybride aan te schaffen en wil hier een vouwwagen met een toegestane maximale massa van 750 kg mee trekken.
U vraagt of de 1.8 dit kan, ook in de bergen. Op onze website vindt u ons caravantrekker programma. Ik heb een berekening voor u gemaakt met de 1.8 HEV 90 KW en met de 2.0 HEV 135 KW.
De te verwachten prestatie van de 1.8 HEV 90 KW is een helling van 11% redelijk. ( voor doorgaande routes voldoende)
De te verwachten prestatie van de 2.0 HEV 135 KW is een helling van 16% zeer goed.
Dit is vooral te danken aan het aanmerkelijk hogere koppel van de 2.0 HEV. Als u in de bergen altijd goed uit de voeten wilt kunnen zou ik dus voor de 2.0 HEV 135 KW kiezen.
Deel deze pagina