Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting stuk in Captur uit 2014: kostenvergoeding mogelijk?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 april 2019

In onze Renault Captur van juli 2014 zat een rammeltje. Bij onze onderhoudsgarage hebben ze bij onderzoek aan de motor ontdekt dat de distributieketting moet worden vervangen omdat de spanner niet goed functioneert. Dit is een dure reparatie terwijl de distributieketting zelfs een autoleven lang mee zou moeten gaan, lezen we in de andere vragen op dit forum. Wij hebben de auto tweedehands gekocht in maart 2017. In augustus 2018 verliep de verlengde fabrieksgarantie. Inmiddels zijn we voor het onderhoud bij een andere garage in de buurt. Onze vragen aan u zijn:
- Is dit probleem bekend bij Capturs uit bouwjaar 2017?
- Kunnen we een beroep doen op non-conformiteit?
- Kunnen we alsnog terug naar de dealer terwijl de auto nu elders wordt gerepareerd?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Er is sprake van een rammelende distributieketting bij uw Renault Captur.

Ik weet niet wat het betreffende motortype is maar bij de TCE versie komt dit incidenteel weleens voor. Maar los daarvan geldt per definitie een langere levensduur en geeft de leverancier ook geen vervangingstermijn op waar je een levenduur op kunt baseren.

Ik weet geen kilometrage maar de leeftijd verraad geen al te hoge tellerstand. Het product is bij normaal gebruik en onderhoud gerust als non-conform te beschouwen. De verantwoordelijke partij is echter het bedrijf die u deze auto geleverd heeft. Dus wanneer dat de dealer is geweest zal hij het ook moeten oplossen. Elders laten reparareren en vervolgens verhalen op de dealer gaat in de regel niet werken. De beste optie is dus de dealer met dit gebrek te confronteren en vervolgens te wijzen op de té gebrekkige levensduur wanneer vervanging noodzakelijk blijkt. Hopelijk rolt er dan een coulant voorstel uit en is wat ons betreft de insteek een volledige vergoeding. Maar misschien dat het onderhoud elders nog tegen u gebruikt gaat worden. Zo werkt dat vaak bij uitstapjes buiten het dealer netwerk.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop