Mankementen boordcomputer van Peugeot 208 uit 2013
Vraag gesteld door M. Wagtmans op 19 april 2019
Sinds mei 2018 doet de boordcomputer van onze Peugeot 208 raar. De navigatie doet het niet. Kaart gaat op zwart, termen zoals 'Berekening onmogelijk met de huidige criteria' en 'Zone niet in kaart gebracht' (terwijl we in een bekend gebied rijden) komen regelmatig voorbij. Daarnaast lukt het ook vaak niet om een mobiele telefoon via bluetooth te verbinden. Niet handig als je handsfree moet bellen.
De menuknop of andere knoppen (ook via touchscreen) kan je indrukken, maar dan reageert de computer niet op.
Indien nodig zou ik foto's van de problemen van de boordcomputer kunnen mailen.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertDe boordcomputer van uw Peugeot 208 heeft soms een weigerende weergave en bleutooth verbinding.
Er zijn meerdere overeenkomstige klachten bij de 208 van deze generatie met complete vervanging van de touchscreen als gevolg. U meldt dat dit al in 2018 aan de orde was. Wanneer u de auto bij de dealer heeft aangeschaft heeft u wat mij betreft een gegronde reden te klagen over de duurzaamheid van deze hardware. De eerste 5 jaar zijn kennelijk zonder zorgen verlopen en had u wat mij betreft daar minimaal nóg eens 5 jaar zogeloos van mogen profiteren. Het gaat immers niet om gebruikersslijtage waarvan je redelijkerwijs op den duur wel op vervanging mag rekenen.
Een technische oplossing kan ik u niet bieden maar wel adviseren om op basis van non conformiteit de leverancier hierover aan te spreken. Hopelijk is dat ook de Peugeot dealer die toch vermoedelijk wel iets moet herkennen in uw klacht. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat men erkend dat de levenduur niet conform is en dat het hertsel kosteloos eordt uitgevoerd. Mocht de garage óók van u een bijdrage vragen, zou dat niet meer dan de helft van het herstel moeten zijn.
Zie aanvullend nog ons Stappenplan klachten na aankoop met eventueel ook een modelbrief voor een in gebrekenstelling richting de leverancier.
Deel deze pagina