Motor 10 dagen na grote reparatie vastgelopen
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 mei 2019
Bij een koude start was een ernstig getik/geratel te horen vanuit het motorblok. In overleg met meerdere monteurs was het vermoede groot dat het om de distributie ketting ging. Auto naar een (Bovag) garage gebracht, garage gaf aan dat de distributie ketting was versleten en dus vervangen moest worden. ook werd mij aangeraden de thermostaat en oliedrukventiel te vervangen, deze werkte nog wel, maar lieten tekens van slijtage zien. heb het advies gevolgd. voor de compleetheid even een alle onderdelen op de rekening: Zuigbuis, Druksensor Hydraulisch ventiel (Mij is vertelt dat dit het oliedrukventiel is), map-controlled themost., Oliefilter, Kettingset distributie, carterpanpakking, klepd.pakkingset, forte fuels system clean, 5w30 longlife, koelvloeistof.
Tijdens het controleren van de onderdelen was slijpsel aangetroffen in de oliefilter (en/of olie zelf, dit weet ik niet 100% zeker meer) voor de zekerheid hebben ze toen het glijlager van de drijfstang gecontroleerd. wel alleen het lager van de 4de cilinder want deze zit het verst van de oliepomp af, dus zal als eerste slijtge vertonen. deze was nog prima, dus is er vanuit gegaan dat de andere ook nog goed waren.
Na het betalen van een forse rekening de auto in ontvangst genomen. Klonk weer helemaal in orde, reed als nieuw. volledig tevreden!
tot, 10 dagen na het in ontvangst nemen van de auto (250/300 Km veder) de auto ineens afslaat. ik heb niks gehoord of gevoeld (muziek stond wel aan dus misschien gewoon niet gehoord). Geen rook, geen stank, geen lekende olie, geen fout meldingen, geen lampje op het dasboard, nijs. maar de startmotor deed niks, maakte ook geen geluid. ANWB langs gekomen. Bleek al snel dat de motor volledig was vastgelopen. dus auto laten wegslepen naar de garage waar pas nog de reparatie is uitgevoerd.
Eerste bericht van de garage: De motor is inderdaad vastgelopen. Motor is kapot. niet meer te redden. Pas na toestemming van mij te hebben gekregen zijn ze gaan sleutelen aan de auto (omdat hier uiteraard kosten aan zitten verbonden)
Tweede bericht na het verwijderen van de carterpan en oliepomp. Glijlager van de tweede cilinder is volledig weggesleten. daarom zit de motor vast. maar er is nog geen verklaring gevonden waarom dit gebeurt is. Enige financieel verantwoorde mogelijkheid (volgens de garage) is het plaatsen van een nieuwe motor, kosten +- 7500 euro. maar omdat ik recentelijk al zoveel heb betaald voor onderhoud aan dit motorblok bieden ze aan deze kosten als korting te geven om het nieuwe blok. hoewel ik dit een mooi gebaar vind, zit het mij niet helemaal lekker, want het kan toch ook zijn dat het vastlopen van de motor een gevolg is van de eerdere werkzaamheden? en dan zijn de kosten voor reparatie/vervanging toch volledig voor de garage?
Lang verhaal kort is eigenlijk mijn vraag. Hoe bewijs ik dat de garage aansprakelijk is? de garage geeft aan niet veder de motor op te willen halen, omdat dit de hoge kosten alleen maar veder doet oplopen, kosten voor mij. maar nu is er geen duidelijkheid waarom dit heeft kunnen gebeuren. het is namelijk niet te verklaren dat een drijfstanglager compleet wegslijt, zonder ook maar ooit een olie of temperatuur fout melding te hebben gehad, denk ik dan.....?
Antwoord van Leo
ANWB Expert10 dagen na een grote reparatie is de motor van uw BMW 118i uit 2008 met 210.000 km op de teller vastgelopen.
Op onze website vindt u een stappenplan klachten na reparatie. Zoals reeds eerder aangegeven zal technisch onderzoek de oorzaak moeten aantonen. Mogelijk is de motor niet goed gespoeld en is er gruis achtergebleven.