Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nokkenasversteller en distributieriem

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 juni 2019

Wij hebben een Peugeot 5008 1.6THP 7plaatsen bouwjaar 2012. Tweedehands gekocht in 2017. Btw niet bij een Peugeotdealer, maar bij een erkende vakgarage.
Wij weten inmiddels dat deze lichtingen bekende problemen hebben met de motoren.
En dat hebben we gemerkt.
We hebben deze auto nog geen 2 jaar en de auto heeft inmiddels al een 8 keer in de garage gestaan vanwege dezelfde motorstoring, nml code P0016.
Telkens is er aan gesleuteld en leek het probleem verholpen volgens de garage. Echter binnen no time, of 1 x bij het wegrijden bij de garage al en 1 x na een 2-3 maanden, kwam dezelfde storingsmelding weer terug en kon de auto weer opnieuw ingepland worden voor reparatie.
Tot nu toe werd dit door de garage op hun kosten afgehandeld (lees niet gerepareerd, want....). Weliswaar ook omdat wij onze poot stijf bleven houden dat de auto niet deugdelijk is geweest bij aanschaf, want ze probeerden de kosten ook ons (gedeeltelijk) te verhalen.
Echter is nu de laatste keer de nokkenasverstellerset vervangen omdat dat volgens hun het probleem zou veroorzaken. En volgens de garage is dit een nieuw probleem welke los zou staan van de vorige keren. En dus willen ze dat wij nu voor de kosten opdraaien.
Eerder is o.a. 2x gesleuteld aan de distributieriem en verstellers. En deze ook vervangen.
Echter wij vermoeden dat dit nog steeds één en hetzelfde probleem is.
En inderdaad rijdt de auto inmiddels al een week probleemloos en dit keer ook nog zonder enige storingsmeldingen.
Maar mede daarom denken wij dat mogelijk nu pas het probleem eindelijk echt opgelost is waar we al 2 jaar lang ongemak en irritatie van ondervinden.
Mede omdat ook pas deze keer de reparatie is uitgevoerd na en in overleg mt een Peugeot dealer op ons aandringen.
Onze vraag is tweeledig.
1. Staan de distributieriem en de nokkenasversteller los van elkaar of is dit een geïntegreerd iets?
2. Moeten deze twee niet altijd beiden vervangen worden, en dan met name als er problemen zijn aan de distributieriem?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U kampt al twee jaar met een hardnekkige storing aan uw Peugeot 5008.

De betreffende storingscode is weldegelijk gerelateerd aan een nokkenas- of krukaspostie probleem. In veel gevallen kan dit inderdaad een opgerekte distributieketting zijn maar de nokkenasversteller als oorzaak is uiteraard niet ver weg wanneer je de betekenis van de storingscode bekijkt. Wanneer deze motor berucht is om storingen gerelateerd aan verkeerde kleptiming, hoog olieverbruik en inwendige vervuiling, is er weldegelijk een relatie met de nokkenasversteller. Uiteindelijk heeft uw auto 8 keer bij de verkopende partij gestaan en bleek er telkens meteen óf binnen een termijn van een paar maanden dat de laatst uitgevoerde reparatie niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Wanneer nu hopelijk deze ingreep wel duuzaam blijkt, heeft de garage uiteindelijk na veel wederzijds geduld eindelijk het gebrek opgelost. Met terugwerkende kracht dus én kosteloos. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit hopelijk positief eindresultaat natuurlijk veel te lang heeft geduurd en had dit nooit 8 bezoeken en twee jaar mogen duren.

Overigens zien we dat naast de ketting, kettingspanner en geleiders ook vaak de tandwielen en nokkenasversteller worden mee vervangen. Dat er een relatie is tussen de nokkenasversteller en de hardnekkige storing lijkt me op z'n minst heel aannemelijk.