Tire kit extended mobility van Continental
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 juni 2019
Ik heb bij mijn auto (Kia Picanto 1.0, 2006) een tire kit extended mobility van Continental en geen reservewiel.
Een reparatieset bestaande uit een compressor en een fles dichtmiddel op latexbasis. De fles dichtmiddel heeft een houdbaarheidsdatum die ruimschoots verlopen is. Ik wilde een nieuwe fles kopen. Echter, bij een profile tire centre is me afgeraden die te gebruiken, omdat het veel moeite kost om de band weer schoon te maken, als dat al lukt, en het kostbaar is. Bovendien is het bij lang niet ieder lek een oplossing. Het advies was dat ik in geval van een lekke band beter de wegenwacht kan bellen. Klopt dit? Is het beter het dichtmiddel niet te gebruiken? Graag uw advies
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of het verstandig is een dergelijk antilek middel te gebruiken dat van oorsprong bij uw auto aanwezig is.
Veel auto's worden tegenwoordig geleverd met een bandenreparatieset. Dat kan een spuitbus zijn of een setje waarbij na toevoegen van het dichtmiddel de band met een compressor weer op spanning wordt gebracht. Het voordeel is een lager gewicht en de mogelijkheid tot ruimtebesparing. Het nadeel is dat niet elke soort bandenpech met een reparatiemiddel ter plekke is te (nood)repareren, dus het reservewiel niet vervangt. Is het gat te groot, dan komt het dichtmiddel naar buiten. Bovendien vergt het ook enige handigheid om dit middel te gebruiken.
Dat is ook de reden dat de Wegenwacht al enkele jaren is uitgerust met universele reservewielen. In verreweg de meeste gevallen kan een auto weer mobiel gemaakt worden wanneer de band onderweg niet gerepareerd kan worden. In een later stadium kan je het reservewiel weer inleveren ná herstel van de band. Buiten onze landsgrenzen zou een reservewiel nog een overweging kunnen zijn maar binnen Nederland is de Wegenwacht voorbereid op het ontbreken van reservewielen én de wat minder handige dichtmiddelen. Ik kan me dus wel vinden in de motivatie van de bandenspecialist.