Motor valt soms uit wanneer motor koud is
Vraag gesteld door L. Wubbels op 2 juli 2019
Beste,
Ik ben in het bezit van een oude omgebouwde camperbus. Het gaat om een Citroen C25 uit 1984.
Ik loop echter tegen het volgende probleem aan:
Wanneer ik de bus in de ochtend wil starten MOET ik deze perse met de choke starten. Anders slaat de motor continu af zodra ik het gaspedaal loslaat. De carburateur lijkt niet goed afgesteld of wellicht de bougie waardoor ik dus perse de choke moet gebruiken om eerst op gang te komen. Wanneer de bus eenmaal warm is gedraaid slaat de motor niet meer af. Het gekke is dat dit niet altijd gebeurt. Alleen soms.
Heeft u enig idee hoe dit op te lossen.
Ik hoor graag van u.
Antwoord van Mickel
ANWB ExpertU heeft een vraag over de koude start van uw Citroen C25E.
Deze bus is uitgerust met een 1.8 of 2.0 carburateur afkomstig motor uit de Peugeot 504/505. Het is normaal dat u deze auto met de choke moet starten. Een koude motor heeft namelijk een rijker mengsel nodig. De choke op uw C25 verhoogd het toerental en maakt het mengsel wat rijker door de luchttoevoer te beperken. Zonder de choke te gebruiken zal de koude motor moeilijk of niet aanslaan.
Verder is het ook volstrekt normaal dat u, totdat de motor is opgewarmd, de choke moet gebruiken om de motor stationair draaiende te houden. Als het goed is kunt u de choke steeds verder terugduwen naarmate de motor verder opgewarmd is. Als de motor verder goed draait als die op bedrijfstemperatuur is, dan zie ik geen aanleiding dat u zich ergens zorgen over moet maken.
Wel is het zo dat deze carburateurs vrij gevoelig zijn voor ethanol in de benzine, Ik zou u aan willen raden benzine te tanken waar geen ethanol in zit. Zeker voor campers die langere tijd stilstaan kan dit tijdens de koude start problemen opleveren.
Op dit moment zijn bijvoorbeeld BP Ultimate 98, Shell V-power 98, of Competition 102 van Firezone, ethanol vrij.
Deel deze pagina