O2 uitstoot new timer APK
Vraag gesteld door op 3 juli 2019
auto kenteken XX-XX-XX (1992-benzine) is goedgekeurd voor de APK. Ik onderhoud de auto zelf. Op internet lees ik dat de CO2 uitstoot benzine-auto's 2,5 % mag afwijken en voor old(new)timer mag die afwijking iets meer zijn. Garage zegt, dat de "uitstoot" voor de APK lager wordt ingeregeld (uw carburateur is wat gedateerd en aan onderhoud onderhevig) en dat die weer wordt teruggezet als ik de auto kom ophalen. De auto rijdt voortreffelijk en ik ruik geen uitstoot. Hoe zit het nu precies met die marge. Ik krijg daar nergens een goed antwoord op en ik zou het zelf wel eens willen weten, maar waar kan ik dat dan het best laten meten? Als ik niks weet blijf ik voor de APK van een garage afhankelijk en dat wil ik niet. Ik weet ook dat ik de carburateur (een Pierburg) in Gramsbergen onderhanden kan laten nemen, maar wat niet nodig is ga ik niet laten doen.Liefst ga ik naar een APK keurstation dat zelf niet repareert, maar als de CO2 uitstoot afgekeurd wordt weet ik niet hoe ik dat moet oplossen en blijf ik nog voor twee APK-keuringen van een garage afhankelijk. Vandaar deze vraag aan u.
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over de CO2 uitstoot van uw benzine auto uit 1992 m.b.t. de APK.
CO2 (kooldioxide) verward u waarschijnlijk met CO (koolmonoxide). Het eerste (géén APK eis) is direct gerelateerd aan de hoeveelheid brandstof dat een auto gebruikt terwijl koolmoxide vrij komt bij een onvolledige verbranding, kleur- en reukloos is en uitermate gevaarlijk en giftig. Denkt u maar aan slecht werkende kachels met jaarlijks slachtoffers die in huis aan koolmonoxide plotseling komen te overliden. Het is logisch dat deze giftige stof binnen de autoindustrie steeds meer aan banden is gelegd. U ziet dat ook in de APK eisen zoals hieronder. De oudere generatie auto's ontkomen niet uit deze uitstoot, echter tot een bepaald percentage. Uw auto zou een maximale uitstoot mogen hebben van 3.5 %.
Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
- 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
- 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
- 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
- 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
- 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
- 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.
Wanneer uw auto méér dan 3.5 % CO uitstoot heeft is dat feitelijk afkeur. U begrijpt met bovenstaande uitleg wellicht enigzins waarom. Handmatig kan het CO gehalte bijgesteld worden maar zou het kunnen dat gezien de algehele motorische staat én misschien ook de conditie van de carburateur de auto doordoor slechter gaat lopen. Uw auto is inmiddels 37 jaar oud en lijkt me een te hoge uitstoot niet onlogisch na zoveel gebruiksjaren. Uw garage schroeft de uitstoot vanwege de APK tijdelijk wat lager maar ná de goedkeuring weer wat hoger om de motor toch lekker te laten draaien.
Formeel is dat niet conform de regels. Wanneer uw auto niet goed loopt binnen de maximale toegestane CO uitstoot, is er feitelijke technisch iets aan de hand. Uw garage wijst naar de carburateur en dat is niet onlogisch. Maar eigenlijk keurt men uw auto goed en vervolgens doet men een handeling waardoor het eigenlijk vanaf dat moment afkeur zou moeten zijn. Ik begrijp de coulante handreiking van uw garage. Maar elke APK keurmeester zal met een te hoge CO uitstoot een reden hebben tot afkeur. Vervolgens zou er feitelijk gekeken moeten worden wat er gedaan moet worden om weer een goed lopende motor te hebben ónder de genoemde CO uitstoot.