Distributieketting BMW 328i
Vraag gesteld door op 5 juli 2019
Bijna 2 jaar geleden een BMW 328i (bouwjaar 2012) gekocht van particulier. Op de auto zat nog premium occasion garantie tot juli 2018. Deze garantie bij BMW over laten schrijven op mijn naam.Een paar weken geleden na 1 km van huis af gereden te hebben signaal op dashboard dat er probleem met aandrijving en oliedruk was en ik de auto aan de kant moest zetten en contact met dealer op moest nemen. Gedaan, op advies van dealer ANWB wegenwacht gebeld. Deze stelde al meteen vast dat er probleem met distributieketting en geleider was en heeft auto met auto ambulance naar dealer laten brengen.
Diagnose: ketting niet op juiste spanning, heeft kunststof geleider verpulverd en gruis is door de hele motor gegaan. Advies: nieuw motorblok, nieuwe turbo etc. Geraamde kosten EUR 13000, excl. montage.
Auto is altijd volledig dealer onderhouden en bij krijgen van storing signaal was schade blijkbaar al aangericht. Ik heb dus niets kunnen doen om deze te voorkomen. Dealer heeft contact met BMW NL opgenomen voor mogelijke coulance. Reactie daarop was dat men bereid is tot reparatie met een bijdrage van mijn kant van EUR 8.100. Ik vind dit veel te veel en heb rechtstreeks klacht ingediend bij BMW NL. Gisteren daarop reactie gehad: alles conform procedure afgehandeld en kunnen niet overgaan tot hogere schadevergoeding dan aangeboden, mede ook leeftijd van de auto in aanmerking genomen.
Auto is weliswaar bijna 7 jaar oud maar heeft slechts 90.000 km op de teller en is volledig dealer onderhouden.
Internet geraadpleegd en geconstateerd dat dit distributiekettingprobleem een vaker voorkomend probleem is bij dit type motor. In de USA heeft het zelfs al tot een Claus action geleid en zijn eigenaren schadeloos gesteld. Op mij opmerking of er geen terugroepactie ook in NL had moeten plaatsvinden heb ik geen concreet antwoord van BMW NL gehad.
Graag uw advies over mijn rechten en verder te nemen stappen.
Bij voorbaat dank.
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertUw auto heeft de auto een enorme schade. De importeur is bereid de helft van de reparatiekosten te vergoeden. U vraagt wat uw rechten zijn.
De garantie van uw auto is inmiddels verstreken. U kunt nog wel een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.
Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden.
In uw geval betreft het een auto van 7 jaar oud en minder dan 100.000 km op de teller. De oorzaak van de schade is de distributieketting. Van een distibutieketting mag u zeker een langere levensduur verwachten. U hoefde met dit gebrek nog geen rekening te houden. Bovendien is dit een vaker voorkomend euvel.
Uw aanspreekpunt in deze is de verkoper. De verkoper heeft u de auto geleverd en is degene die dit voor u op moet lossen. De importeur kan een bijdrage doen in de kosten, maar de verkoper zal hier ook een bijdrage moeten doen. UIteindelijk zal het overgrote deel van de rekening van herstel vergoed moeten worden. Komt u er met de verkoper niet uit, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.
Deel deze pagina