Distributieketting
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 juli 2019
Mijn Renault Kadjar heeft een rammelend geluid. Gereden 30.000 km en 3,5 jaar oud. Volgens dealer is de oorzaak de distributieriem plus de spanners. Mankement zou veroorzaakt worden door het zgn nieuwe rijden (sneller schakelen) met het risico te rijden in een hoge versnelling met te weinig snelheid. Kosten van de reparatie bedragen 2.400 euro. Deze worden grotendeels gedragen door Renault en de dealer. Ikzelf betaal 15%. Vraag is nu ligt de fout niet bij Renault? Is een kostenplaatje van 2400 euro wel reeel voor het vervangen van ketting en spanners?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw Renault Kadjar laat een rammelend bijgeluid horen met als verklaring een te slappe distributieketting.
Vermoedelijk betreft het de 1.2 TCE motor die wel berucht is voor dit verschijnsel. Het opgevoerde excuses van ''Het Nieuwe Rijden'' is natuurlijk onredelijk. Veel auto's zijn voorzien van schakelindicatoren die juist aansturen zo snel mogelijk op te schakelen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Het probleem zit 'm in de constructie en niet in uw rijstijl. Het product is dus non-conform en moet de verantwoordelijke dealer dit kosteloos in orde maken. Uw eigen bijdrage van 15% is ongepast en onredelijk.
Mocht uw dealer zich vasthouden aan dit voorstel, dan zou u op basis van non-conformiteit een ingebrekenstelling kunnen richten aan uw dealer. U kunt formeel aanspraak maken op een volledige vergoeding. Zie voor aanvullende info ons Stappenplan klachten na aankoop.