Recht op teruggave?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 augustus 2019
Als je een tweedehands auto heb gekocht bij een garage, zonder garantie, die direct na aankoop allerlei gebreken (o.a. dashboard functioneert niet goed, kleppendeksel lek, airconditioning functioneert niet en lamdasonde doet het niet goed) , blijkt te hebben, hoe kan je dan zorgen dat je de auto teruggeeft en je geld terug krijgt? Het gaat om een Opel Corsa uit 2007 september. aanschafprijs 3500 euro.
Antwoord van Henny
ANWB ExpertDe door u gekochte Opel Corsa, uit 2007, vertoont direct na aankoop allerlei gebreken. U vraagt zich af hoe u dan kunt zorgen dat de verkoper de auto terugneemt.
Conformiteit en ‘wettelijke garantie
Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product, dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit noemt men de wettelijke garantie. Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging van de auto eisen. Dit staat in de wet, art. 7:17 van het Burgerlijk Wetboek ( het conformiteitsvereiste).
Wat u mag verwachten is afhankelijk van onder andere : de prijs, het bouwjaar, de kilometerstand, waar is de auto gekocht, informatie van de verkoper en wat staat er op de koopovereenkomst.
In het algemeen geldt : hoe ouder en goedkoper een auto, hoe minder je ervan mag verwachten.
Onderzoeksplicht en mededelingsplicht
Als u een gebruikte auto koopt, mag u er niet zomaar van uitgaan dat deze auto helemaal in orde is. Als koper heeft u de verplichting om onderzoek te doen, zoals het maken van een proefrit en vragen stellen aan de verkoper. Daarbij mag u wel afgaan op wat de verkoper u vertelt. De verkoper heeft een informatieplicht. Hij moet u informeren over bestaande gebreken, voor zover hij hiervan op de hoogte zou moeten zijn.
Bewijs
U kunt terug naar de verkoper. De bewijslast ligt bij de verkoper als de auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan namelijk vanuit dat het gebrek al bij de koop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat de auto niet gebrekkig is dan moet hij dat bewijzen.
Reparatie of vervanging
Als de aankoop niet voldoet aan de verwachtingen, dan heeft koper de keuze tussen reparatie of vervanging van de auto. De verkoper mag de reparatie weigeren als reparatie gelet op de waarde van de auto niet redelijk is.
Over de wijze hoe u te werk kunt gaan, vindt u op onze website het stappenplan bij klachten na aankoop.