Second opinieonderzoek bij onbekende oorzaak foutmelding?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 augustus 2019
Onze Volkswagen Passat (benzine, bouwjaar april 2011, kilometerstand 296.000, altijd dealer onderhouden) is in juli van dit jaar gerepareerd nadat het controlelampje ‘motormanagement’ ging branden. Hierbij is het inlaadspruitstuk vervangen. Direct na de reparatie ging hetzelfde controlelampje weer branden (maar ging ook weer uit), daarna kwam er nog een ander lampje bij. De ANWB heeft onderweg hulp geboden en de auto uitgelezen, waarbij de volgende foutcodes verschenen: 00769, 04874, 00665, 00768 (sporadische cilinderoverslag/-uitschakeling en laaddrukregeling regelgrens overschreden). We konden onze reis naar huis vervolgen (nog circa 20 km) en de auto naar de garage brengen.
De garage is er na onderzoek niet achter gekomen wat de oorzaak van de foutmeldingen is en adviseert ons een nieuwe auto te kopen en, daar komt het op neer, de Passat naar de sloop te brengen (de garage wil de Passat niet kopen). Wij zijn niet geneigd hier direct in mee te gaan, omdat we voor dit euvel altijd zonder problemen in onze auto gereden hebben en de auto verder nog in prima staat verkeert. Graag uw advies over andere mogelijkheden. Is het bijvoorbeeld het overwegen waard om een second opinieonderzoek te laten verrichten?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertUw Volkswagen Passat uit 2011 met 296.000 km op de teller geeft foutmeldingen en uw garage kan de oorzaak niet vinden.
Uw garage adviseert u een andere auto te kopen maar wil de Passat niet inruilen. U vraagt of een second opinion het overwegen waard is. Het lijkt mij heel verstandig een second opinion te laten verrichten, bijvoorbeeld door een GMTO diagnosespecialist.
Mogelijk is er een verband met het vervangen van het inlaatspruitstuk. Ik denk bijvoorbeeld aan een MAP sensor of wastegate probleem.
Deel deze pagina