Aanschaf VW Golf (2012) VI 1.4 Tsi 122 pk + dsg
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 8 oktober 2019
Ik sta op het punt om een VW Golf (2012) VI 1.4 Tsi 122 pk + dsg aan te schaffen. (Motorcode: CAXA) Nu hoor/lees ik de meest uiteenlopende verhalen over de betrouwbaarheid van zowel de motor als de dsg bak. Mogelijk zijn er een aantal van deze problemen al niet meer van toepassing op de auto die ik op het oog heb? En kunt u mij verder aangeven waar ik op die te letten, dingen die ik dien na te vragen bij de verkoper (dealer waar ik 6 maanden garantie krijg) en waar ik op moet letten tijdens de proefrit etc.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt wat de betrouwbaarheidsstatus is van de betreffende VW Golf met 122 pk en DSG automatische transmissie.
Allereerst wil ik u wijzen op onze occasiontest VOLKSWAGEN GOLF HATCHBACK (2008 - 2012) met o.a.ook de bevindingen van de Wegenwacht. Daarop aanvullend kan ik u melden dat met name de 1.4 TSI motoren geen probleemloze status hebben waar uw twijfel wellicht ook op gebaseerd is. Dan doel ik vooral op uitgerekte distributiekettingen en soms ook hoog olieverbruik. Maar het betreffende motortype met 122 pk is wat dat betreft wél een verantwoorde keuze. Er zijn inderdaad wat zwakkere broeders maar juist dit motortype ontbreekt op de lijst van gevoelige TSI motoren.
De reputatie van de DSG automaat is ook niet helemaal zorgeloos maar niet zodanig dat het dan meteen een onverantwoorde koop is. Dat zeker niet. Maar het vraagt wel wat extra aandacht bij de proefrit maar ook gedurende de 6 maanden garantie. Mocht er wezenlijk iets mis zijn dan moet u dat binnen die termijn wel opmerken en kunt u aanspraak maken op garantie.
Op de pagina van deze DSG specialist vindt u de meest voorkomende klachten van de DSG die u mogelijk ook helemaal niet hoeft tegen te komen.
Deel deze pagina