Dagrijverlichting Mazda CX5 (2e versie)
Vraag gesteld door M. van der Pluijm op 7 oktober 2019
Sinds gisteren Led dagrijverlichting links uitgevallen van Mazda CX5 (23-03-2015, 2e versie). In januari 2018 gebeurde zelfde al aan rechterkant. Volledige unit vervangen, nog net in garantie, kosten vlgs dealer € 1250,-. Op diverse sites staan personen met hetzelfde probleem. Vast terugkomende gegevens zijn, uitval aan beide kanten, tijdstip ongeveer 3 a 4 jaren (dus nu) na afgifte kenteken, Mazda's CX5 van 2015 (1e exemplaren van de zg 2e versie) en reparatie door vervanging met nwe unit. Oorzaak onbekend, mij ook niet verteld bij 1e vervanging. Hoe te handelen, mede omdat reacties internet aangeven dat Mazda niet thuis geeft?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertU bent in het bezit van een Mazda CX5 uit 2015. Nadat in 2018 al de koplampunit (rechts) vervangen is, vanwege het defect aan de LED dagrijverlichting van de rechterkoplamp, dient hetzelfde probleem zich voor bij de linkerkoplampunit. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Levensduur koplampunit (LED)
Een dergelijke koplampunit heeft - uitgaande van normaal gebruik en onderhoud auto - een aanmerkelijk langere levensduur dan vier jaar en zes maanden.
Non-conformiteit (art 7:17 BW)
Bij beantwoording van de vraag ga ik ervan uit, dat er sprake is van een eigen gebrek van de unit zelf.
Nu de koplampunit ondeugdelijk blijkt, voldoet deze niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Van een dergelijke koplampunit mag men immers een langere levensduur verwachten dan 4 1/2 jaar.
Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de kosten van vervanging voor rekening van de verkoper.
Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan in wanneer u met de dealer in een impasse geraakt.
Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG-autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.