P20E8 foutcode Peugot 308 1.6 blue HDI
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 oktober 2019
Wij hebben in maart 2018 een Peugeot 308 1.6 blue HDI gekocht. De auto is van december 2015. In augustus 2018 kregen wij de melding dat er een motorstoring was en een probleem met de emissie (urea lamp ging branden). We hebben de auto naar de garage gebracht en onder garantie is er iets aan gedaan. Sinds september 2019 hebben wij weer dezelfde melding. Onze Peugot dealer geeft aan dit probleem niet te herkennen en niet te weten wat er aan de hand is. Als ze de foutcode P20E8 uitlezen blijkt de druk van de urea/adblue te laag te zijn. De oplossing: tank vervangen. Kosten 1200 euro. We hebben wat onderzoek op internet gedaan en het blijkt een bekend probleem te zijn.
Mijn vraag aan u: kent u dit probleem? Wij denken dat Peugeot verantwoordelijk is voor de oplossing en voor de kosten zou moeten opdraaien. Weet u of hier voorbeelden van zijn? Had de peugot dealer van dit probleem moeten weten? Of sterker nog: had de verkopende partij dit kunnen weten? Het is een voormalig lease auto en wij hebben hem gekocht met 150000 op de teller.
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU heeft in maart 2018 een Peugeot 308 1.6 Blue HDI gekocht van december 2015.
Reeds in augustus 2018, dus binnen 6 maanden had u reeds een motorstoring "UREA". De garage heeft hier onder garantie iets aan gedaan maar in september 2019 kreeg u weer de zelfde melding. Bij uitlezen van de foutcode P20E8 blijkt de urea tank vervangen te moeten worden.
U vraagt of de Peugeot dealer van dit probleem had moeten weten. Het antwoord is ja, reeds in 2015 is hier een Technisch Service Buletin van uitgegeven die ik als bijlage toevoeg. Ook vraagt u of de verkopende partij hiervan had moeten weten. Als de verkopende partij een Peugeot dealer was dus wel. U moet met dit probleem terug naar de verkoper.
Op onze website vindt u een stappenplan klachten na aankoop.