Reparatie van bol caravanraam
Vraag gesteld door op 12 november 2019
Wij hebben een Fendt Saphir 465 SFB van 2016 en in 2016 gekocht. Nu geeft het achterraam lekkage, wat inhoud water aan de binnenzijde van het raam bij wassen en condens bij regen. De dealer zegt dat wij in strijd met de gebruiksvoorschriften hebben gehandeld. Zij hebben de gebruiksvoorschriften op ons verzoek nu gemaild, deze hebben wij niet ontvangen bij de aankoop. De dealer stelt dat wij de kosten van een nieuw raam en het vervangen moeten betalen. Wij zijn van mening dat wij een beroep mogen doen op de wettelijke garantie van een product.
De dealer verwijt ons dat we het verduisteringsgordijn bij warm weer en sterke zonnestralen geheel hebben gesloten en niet voor één derde geopend hebben gelaten. Zij verwijzen naar een document wat het gebruik beschrijft van de cassetterolgordijn. Wij hebben dat document opgevraagd. Dit document is bij de aankoop van de caravan niet aan ons overhandigd. Dit houdt volgens de dealer in dat wij de rekening voor het vervangen en monteren van het raam volledig moeten betalen. Graag uw advies.
Antwoord van Henny
ANWB ExpertIn 2016 heeft u een nieuwe toercaravan van het merk Fendt gekocht. Het achterraam is nu aan het lekken en het raam moet vervangen worden. Volgens de dealer heeft u zich niet aan de gebruiksvoorschriften gehouden en daarom moet u de kosten voor het nieuwe raam zelf betalen. U heeft echter de gebruiksvoorschriften niet meegekregen toen u de caravan geleverd kreeg.
Op uw verzoek heeft de dealer u nu een kopie gestuurd.
In de gebruiksvoorschriften staat een waarschuwing: gevaar voor beschadiging door hittestuwing tussen rolgordijn en ruit. Daarom mag u het verduisteringsrolgordijn slechts voor 2/3 sluiten. Ook als u deze informatie wel had ontvangen dan wordt uit die voorschriften niet duidelijk wat er nu precies misgaat en welk risico u loopt als u het gordijn helemaal sluit. Bovendien is het gebruik van een verduisteringsrolgordijn juist bedoeld om de zon buiten te houden. Des te vreemder dat het slechts voor 2/3 mag worden gesloten. Daarmee voldoet het product niet aan dat waar het voor bedoeld is. U kunt bij de dealer in bezwaar gaan. Volgt u het stappenplan op onze website klachten na aankoop.
Als u er met de dealer niet uitkomt dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Als u verzekerd bent voor rechtsbijstand dan kunt u deze verzekering om bijstand vragen.
Deel deze pagina