Motormanagement lampje brandt
Vraag gesteld door A.D. Koopman-Vyn op 17 januari 2020
Wij hebben een auto overgekocht in 9-2018: een Toyota Corolla 1.6 uit juni 2000 er stond 69313 op de teller, nu 80265. De auto is van iemand geweest die hem alleen voor boodschappen en korte ritjes gebruikte.
Na een paar dagen in ons bezit, begon af en toe het lampje te branden. Nu steeds vaker.
Het lampje gaat alleen uit als wij de accudraad even los maken. vlgs ons gaat het lampje branden als wij de snel weg oprijden en gas gaan geven. Hij houdt iets in en dan pakt hij de snelheid weer op maar brand het lampje. Soms ook als wij net getankt hebben,
De auto is voor ons ook de tweede auto, hij gaat af en toe een ritje Groningen/Almere, Schoonloo/Almere en ritjes Amsterdam en omgeving Almere. Bij ons staat hij dus ook wel eens 1/2 weken stil. Wij willen voorkomen dat de garage te veel wil vervangen en wij veel geld kwijt zijn. Horen toch regelmatig dat lampje blijft branden.
Antwoord van Jos
ANWB Expert
Zo nu en dan brandt er een lampje op het dashboard van uw Toyota Corolla. Met het losmaken van de accuklem vindt er een reset plaats en is het lampje weer even uit.
U omschrijft niet welk lampje zich meldt maar vermoedelijk gaat het om het oranje motormanagement lampje. De oorzaak van dit brandende lampje kan zeer verschillend zijn, variërend van een probleem aan de luchtmassameter tot aan de temperatuursensor en brandstofdruk aan toe. Er zijn tal van mogelijkheden en zal een garage het motormanagement moeten uitlezen om een indicatie van de oorzaak te vinden. Wat mij betreft is de meest voordehand liggende oorzaak mogelijk een defecte lambdasonde. Na een losse accuklem is de storing weer gewist maar gaat toch weer aan op het door u omschreven moment.
Ik begrijp dat u wilt voorkomen dat u straks veel geld kwijt bent. Maar de eerste stap is het stellen van een diagnose. Ik denk dat met name een dealer redelijk gemakkelijk en snel kan aangeven wat er loos is. Dus geef uw garage éérst de opdracht een diagnose te stellen en dat vervolgens bij te melden met de kosten om dit probleem te herstellen. U kunt dat zelf nog bepalen of u het herstel dan ook daadwerkelijk laat uitvoeren. Maar zónder diagnose weet je niks en op afstand kan ik alleen maar gissen wat het zou kunnen zijn. Nader onderzoek is dus noodzakelijk.