Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Defect infotainment systeem

Vraag gesteld door A.G.J. Drieman op 27 februari 2020

Mijn dochter heeft een Opel Astra van 24-10-2016 (km. stand 58.000). Eind januari j.l. is het infotainment systeem defect geraakt en niet meer te repareren. Na contact met de dealer en Opel Nederland wil men het vervangen met betaling van 775 euro.

Ik vind dat een dergelijk systeem niet na 3 jaar defect moet gaan en vind daarom dit bedrag veel te hoog. Tevens heb ik op internet gelezen dat dit vaker voorkomt en met name bij Astra's van het bouwjaar 2016. Mijn vraag is wat u vind van deze kosten en wat verder te doen is

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Het infotainment systeem van uw auto is onherstelbaar defect geraakt. U heeft zich met uw klacht gemeld bij de verkoper. In overleg met de importeur is het voorstel gedaan om het systeem te vervangen tegen betaling van € 775,-. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is ten aanzien van deze kosten en of het aanbod van de verkoper redelijk is.

Conformiteit

Op grond van de wet heeft u recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u van dat product mag hebben. Om te bepalen welke redelijke verwachtingen u van een product mag hebben, zijn o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar, de kilometrage en de aankoopprijs.

Het infotainment systeem van een auto is een duurzaam onderdeel van de auto, dat bij normaal gebruik en onderhoud een autoleven lang mee hoort te gaan. U hoefde er niet van uit te gaan dat het infotainment systeem onherstelbaar defect zou raken onder de gegeven omstandigheden.

U zult moeten aantonen dat het gebrek al bestond bij aflevering en dat u dit niet hoefde te verwachten. Als de verkoper kan aantonen dat het defect het gevolg is van onjuist gebruik, zult u moeten bewijzen dat dit niet het geval is.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u hiervan mag hebben, kunt u van de verkoper herstel, vervanging of aflevering van het ontbrekende eisen. Vervanging van het defecte onderdeel is in dit geval het meest voor de hand liggend. De vervanging moet op basis van art. 7:21 lid 2 BW voor u kosteloos worden uitgevoerd.

Conclusie

Ik raad u aan de verkoper aan te spreken voor kosteloze vervanging van het infotainmentsysteem. Als u er onderling niet uitkomt en u een rechtsbijstandverzekering heeft, raad ik u aan deze in te schakelen. Ook kunt u in dat geval het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen.

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website. Op de website vind u ook een modelbrief om de verkoper aan te spreken op grond van non-conformiteit.