Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zoemgeluid bij starten

Vraag gesteld door E. Smeets op 3 april 2020

De laatste paar weken heb ik wat problemen bij het starten van mijn Seat Arosa Stella 1.4 uit 2001.

Sowieso draait de sleutel al moeilijk in het contactslot, ook als ik het stuur daar wat bij beweeg. Soms moet ik de sleutel zelfs eruit halen en andersom in het contactslot steken. Als ik vervolgens de sleutel verder draai om de motor te starten, gebeurt er vaak niks, behalve dat er een hard zoemachtig geluid van onder de motorkap komt. De auto lijkt ook een beetje omhoog te komen. De motor wordt ook niet rondgeslingerd als dit gebeurt.

De laatste paar weken heb ik 4 tot 5 pogingen nodig om de motor überhaupt rondgeslingerd te krijgen. Normaal gesproken startte de auto direct of na 1 poging. Ik merk wel dat dit probleem zich vooral bij een koude motor voordoet. Als ik de auto bij een (half)warme motor start, start hij na 1 of 2 keer.

Bij het reguliere onderhoud heeft de garage me er ook al op gewezen dat de sleutel slecht in het slot draaide, maar contactspray lijkt niet te helpen. Volgens de garage zou het de startmotor zijn die versleten is, maar volgens hen hoefde ik me daar geen zorgen over te maken, aangezien het geen serieuze problemen zou opleveren.

Nu ik merk dat het steeds langer duurt om de auto gestart te krijgen, vroeg ik me toch af of de startmotor vervangen moet worden om dit probleem te verhelpen. Het is niet alleen irritant als de auto niet start, maar ik ben ook bang dat de auto op de lange termijn helemaal niet meer start als ik het probleem niet verhelp.

Mocht u dit adviseren, heeft u dan wellicht ook enig idee wat een vervanging van de startmotor ongeveer zou kunnen kosten? Alvast hartelijk dank voor uw hulp.  

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een gebrekkig startende Seat Arosa uit 2001.
 
Een diagnose op afstand is altijd lastig maar in eerste instantie lijkt mij er een probleem aan het contactslot, meestal is het elektrische gedeelte achter het eerste mechanisme deel waar de sleutel ingaat. Maar ik sluit niet uit dat de startmotor ook kuren vertoont. Maar nader onderzoek is toch echt noodzakelijk.

Wanneer je start en er gebeurt niets dan zal er gecheckt moeten worden of het startrelais op de startmotor wel stroom krijgt. Misschien niet en dan moet de doorzaak gezocht worden in het contactslot. Krijgt de starmotor wel spanning dan is het mogelijk de startmotor. Soms helpt een stevige tik tijdelijk en is dat meteen een indicatie dat het aan de startmotor ligt. Maar dit soort onderzoeken zijn nodig om de vinger op de juiste plek te krijgen. En misschien zijn beiden na een kleine twintig jaar op en rijp voor vervanging.
 
Wat kosten betreft een ruwe schatting. Een ''nieuwe'' starmotor zo rond de 500 euro en een nieuw contactslot misschien rond de 350 euro.