Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nissan Qashqai J11 verbruikt teveel motor olie

Vraag gesteld door C.L.J. Leemans op 29 april 2020

Tijdens mijn laatste Jaar beurt op 03/02/2020, is geconstateerd dat de motor waarschijnlijk teveel olie verbruikt. Afgesproken met de dealer nadat hij de olie heeft bijgevuld na 1600 km langs te komen om te kijken wat het verbruik is. Nu blijkt dat er bijna 1 liter op 1600 km olie is verbruikt. Mijn dealer heeft ons geïnformeerd dat zij de gegevens doorspelen naar Nissan Frankrijk (hoofdkantoor) en dat het wachten is op een antwoord.

Mijn vraag is, ik ben de eerste eigenaar, de auto nieuw gekocht, weinig kilometers gemaakt, wat kan ik verwachten. Daarnaast kraakt de passagierszitting bij rijden wanneer er iemand op zit (normaal postuur). Ook hier is nagekeken, en de dealer verwijst nogmaals naar Nissan Frankrijk waar we moeten wachten op een antwoord.

Ik neem aan dat voor beide gevallen Nissan dit gaat oplossen, omdat dit binnen de garantie was geconstateerd, maar omdat de garantie nu verlopen is, lijkt het erop dat het alleen nog maar binnen een eventuele coulance regeling kan vallen. Wij wachten nog op antwoord van onze dealer en van Nissan Nederland, maar wilde toch al wat informatie inwinnen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een hoog olieverbruik bij uw Nissan en een krakende passagiersstoel.
 
De klachten zijn gemeld binnen de garantieperiode, maar ook wanneer deze verstreken zou zijn geweest, heeft u recht op kosteloos herstel. U hoeft immers óók binnen een redelijk termijn buiten de garantie dergelijke gebreken niet te verwachten en al helemaal niet binnen de garantie. Dus daar is geen discussie over.
 
Het olieverbruik is helaas bekend en komt óók voor bij verschillende Renault modellen van dit motortype. Uw dealer wacht op antwoord van de importeur welke ingreep verricht moet gaan worden op basis van het huidige gebruik. Dat het verbruik te hoog is, mag duidelijk zijn. Uw handleiding meldt een maximaal verbruik van 0,5 liter op 1000 km en daar is uw auto al ruim voorbij. Daarom sluit ik niet uit dat een andere motor geplaatst gaat worden en wil ik ook benadrukken dat u ook moet vragen aan uw dealer wat er inhoudelijk gedaan gaat worden om dit op te lossen. Dan is het ook handig dat u dat na herstel ook op papier heeft zoals op een garantiefactuur. En de krakende stoel is simpelweg een gebrek en dit kan nooit verwijtbaar zijn richting de gebruiker.

Op zich is het niet ongebruikelijk dat de dealer in afwachting is van de importeur. Dan geldt dat met name voor het olieverbruik dat zo ingrijpend kan zijn dat de dealer daar niet zomaar op eigen houtje aan mag beginnen. Men wacht op groen licht mét de voorgeschreven ingreep. Maar ik wil benadrukken dat gezien de leeftijd, kilometerstand en met name de destijds nog lopende fabrieksgarantie het inhoudt dat u recht heeft op kosteloos herstel. Géén coulance met ook een bijdrage uit uw portemonnee maar volledig kosteloos. En ik verwacht ook dat dat de boodschap zal zijn van uw dealer ná terugkoppeling van de importeur.