Profieldiepte nieuwe banden
Vraag gesteld door op 6 mei 2020
Op 3 april heb ik 4 nieuwe banden onder mijn auto laten zetten Continental Eco Contact 6, maat 235/55R19V. Bij nameten met een schuifmaat bleek dat de profieldiepte in de hoofd groeven bij alle banden 6,0 mm bedroeg. Normaal is de profieldiepte bij een nieuwe band zo'n 8 à 9 mm. Mijn banden leverancier was ook verbaasd maar heeft bij navraag van Continental nog geen reactie gekregen.
Ik heb deze band gekozen door:
- goede ervaringen met 2 sets Continental Cross Contact (8 mm profieldiepte), 76.000 km per set!
- EU Labels A en A en 72 dB.
Is er een minimale profieldiepte die ik van een nieuwe band mag verwachten. Bij 2 mm minder profieldiepte verwacht ik een aanzienlijk (30%) kortere levensduur. Op deze manier is het milieuvoordeel omgeslagen in een fors nadeel. Kan ik van Continental verwachten dat ze mij compenseren voor dit nadeel.
Antwoord van Menno
ANWB ExpertMet belangstelling hebben wij uw vraag gelezen. In onze zomerbandentest 2020 hadden wij de Continental Eco Contact 6 in de maat 235/55 R17W. Hierbij de door ons gemeten profieldieptes van alle banden in de test:
Groove | Groove | Groove | Groove | Groove | Groove | ||
Inside Shoulder | G2 | G3 | G4 | G5 | Outside Shoulder | ||
1 | Yokohama | 5,9 | 7,9 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 5,7 |
2 | ESA | 6,7 | 7,8 | 8,4 | 8,4 | 7,8 | 6,7 |
3 | Semperit | 6,8 | 7,9 | 8,4 | 8,3 | 7,8 | 6,7 |
4 | Michelin | 5,3 | 6,2 | 6,6 | 6,4 | 6,2 | 5,3 |
5 | Pirelli | 6,6 | 7,6 | 7,9 | 8,0 | 7,5 | 6,6 |
6 | Continental | 5,8 | 6,4 | 6,6 | 6,6 | 6,4 | 5,6 |
7 | Kleber | 5,4 | 6,6 | 7,2 | 7,1 | 6,6 | 5,3 |
8 | Kumho | 6,7 | 7,4 | 7,7 | 7,6 | 7,4 | 5,7 |
9 | Maxxis | 5,4 | 7,1 | 7,5 | 7,6 | 7,1 | 5,3 |
10 | Hankook | 5,3 | 7,0 | 7,5 | 7,5 | 6,9 | 5,3 |
11 | Laufenn | 5,5 | 6,6 | 6,9 | 6,9 | 6,7 | 5,4 |
13 | Bridgestone | 5,5 | 7,2 | 7,2 | 7,3 | 7,1 | 5,5 |
We zien tegenwoordig vaker dat er bij de nieuwste generatie zomerbanden met minder profieldiepte wordt gewerkt. Minder profieldiepte betekent minder vervorming en beweging in de band en hierdoor rolt de band met minder weerstand en dus zuiniger (lager brandstofverbruik). Vooral bij zogenaamde “eco” banden (dus met de focus op de milieu eigenschappen als verbruik, geluid en slijtvastheid) komen we dit tegen.
Tegelijkertijd zien we dat deze banden wel een heel goede slijtvastheid hebben en dus minstens net zo lang meegaan als een vorige generatie die meer profieldiepte had. In onze test is de slijtvastheid van de Continental als “zeer goed” beoordeeld, deze band was op dit onderdeel de beste uit de test. De testresultaten vindt u hier.
Door te werken met minder profieldiepte (in combinatie met een betere slijtvastheid) komt er ook minder afgereden rubber / profieldeeltjes in het milieu. Dit soort bandenslijtsel is ook een vorm van fijnstof. Tegenwoordig is de fijnstof afkomstig van remmen en banden zelfs hoger dan wat er uit de uitlaat van een moderne diesel komt. Minder profieldiepte (als gezegd in combinatie met een goede slijtvastheid van de band) is dus ook in dit opzicht een mileuvriendelijke keuze.
Wij vertrouwen erop uw vraag hiermee naar wens te hebben beantwoord.