Controlelamp elektrische rem brandt
Vraag gesteld door op 5 juni 2020
Betreft Nissan Qashqai Tekna aanschaf nieuw maart 2017. 3 jaar garantie dus tot maart 2020. Km stand 39.000 en onderhoudsbeurten altijd conform afspraken.
In mei 2020; display geeft aan dat er een probleem is met elektrische rem. Gemeld bij dealer die na uitlezen en resetten van computer tot de conclusie komt dat computer vernieuwd moet worden omdat de aansturing vanuit computer naar rem niet goed verloopt. Kosten € 350,00 (excl. arbeid). Gelet op vervallen garantieperiode nu volledig voor mijn rekening volgens dealer (men wil evt. nog wel proberen voor een coulanceregeling met Nissan).
Of kan/mag ik ervan uit gaan dat de computer een technische levensduur heeft van ruim meer dan 3 jaar (art.17 van BW 7.)? Is het niet zo dat er in dit geval niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan? Kortom kosten/vervanging volledig voor rekening verkoper?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertDe boordcomputer van uw Nissan Qashqai (2017/39.000 km) is defect en dient te worden vervangen. De fabrieksgarantie is in maart 2020 helaas verstreken. U vraagt zich af of u zich als consument nog wel kan beroepen op non-conformiteit ex art 7:17 BW.
Ja, u kunt zich beroepen op non-conformiteit ex art 7:17 BW daar u een langere levensduur mag verwachten van een dergelijk onderdeel.
Ingevolge art 7:21 lid 2 BW komen de kosten voor herstel of vervanging geheel voor rekening van de verkoper. Het is dus wel essentieel dat u uw verkoper in de gelegenheid stelt het gebrek te verhelpen.
Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Meer nuttige informatie over Klachten na aankoop leest u op onze website.
Deel deze pagina