Verschil autobanden in slijtage en snelheidscode
Vraag gesteld door D.A. Kriek op 23 mei 2020
Ik heb pas een andere auto gekocht (ct 200h). Hier zitten twee Bridgestone Turzana (205 55 16 R 91W) met 5,5 mm profiel op aan de voorkant en eenzelfde linksachter met 4 mm. Rechtsachter zit een ContiPremiumContact 5 (205 55 16 R 91V) met 7,5 mm.
Gevoelsmatig zeg ik dat dat niet ideaal is om twee soorten banden te rijden en zeker niet met zo'n verschil in profiel achter, tussen links en rechts.
Mijn vragen: maakt het heel veel uit om W en V banden door elkaar te gebruiken? Ik las in een eerder gestelde vraag dat het verschil in mm's het rijgedrag kan beïnvloeden. Daar kan ik mij wat bij voorstellen. Hoe groot mag dat verschil maximaal zijn? Het verschil in merk voor en achter lijkt mij ook een rol spelen ivm vermeende rij-eigenschappen van de band. Ik wil niet 'scheef' rijden.
Nu wil ik een nieuwe ContiPremiumContact 5 205 55 16 R 91W kopen ipv 91V, omdat deze veel goedkoper zijn. Of is het verschil dusdanig met de 91V dat dit het prijsverschil waard is een 91 V te kopen? En hoeveel slijt de linkerhelft (linksvoor en -achter) harder dan rechts (ik zit er 9 van de 10 keer alleen in)?
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertU heeft een Lexus CT200 met twee Turanza banden vóór van 5,5 mm, een Turanza linksachter met 4 mm en een PremiumContact rechtsachter met 7.5 mm. De snelheidscodering varieert van V (tot 240 km/h) tot W (270). Wat mij betreft kan de auto hier prima mee door.
De voorbanden zullen sneller slijten dan de achterbanden. De 5.5 mm zullen op een gegeven moment 3 of 2,5 mm worden, de achterband met het minste profiel zal dan ongeveer gelijk uitkomen. Dat lijkt me het moment om rondom nieuwe banden te kopen. De snelheidscodering zou dan H kunnen zijn, tot 210 km/h.
Banden met een hogere snelheidscodering zijn meestal duurder, en als ze goedkoper zijn door minder vraag, dan slijten ze altijd nog sneller. Het verschil in profiel achter zal verschil kunnen opleveren in grip bij veel water op de weg, maar het is geen oorzaak van een verstoord weggedrag. Verschil in snelheidscodering levert ook geen problemen op.
Het verschil tussen voor- en achteras is merkbaar als er echt grote verschillen zitten in kwaliteit van de banden of in de profieldiepte (voor 7 mm, achter 2). Dat is hier niet aan de orde.
Dus ik zou de banden nog even laten draaien als ze verder klachtenvrij zijn, dat is een economisch advies. Als de eerste echt versleten is, dan kunt u met een nieuwe set een nieuwe start maken. Een idee is dan om de banden jaarlijks van voor naar achter te wisselen voor gelijkmatige slijtage en behoud van de balans tussen voor en achter.
Deel deze pagina