Motorblok defect en vervangen 4 mnd na garantietermijn, wat is wijs om te doen?
Vraag gesteld door op 8 juli 2020
Onze Kia is 7jr en 4 mnd oud. Tijdens het rijden hoorden we een geluidje uit de motorkap, heel snel daarop ging het oranje motor indicatielampje branden en liep het toerental en snelheid terug. We konden naar de vluchthaven. Nu hebben ze met een camera erin gekeken en blijkt er iets in de motor kapot. Wat weten ze nog niet.
Kia dealer zegt dat we beter de motor kunnen vervangen dan in de motor iets vervangen. Keus: een 2e hands plaatsen of een nieuwe. Kia betaalt 75% van de nieuwe motor maar heeft als voorwaarde dat dan in de motor gezocht wordt naar het euvel. Die uren zijn voor ons net als het plaatsen van de nieuwe motor. De dealer zegt ook coulant te willen zijn omdat we goede klant zijn en elk jaar de beurt laten doen.
We hebben een keer een jaar meer km's gereden waardoor we niet na 1500 km maar na een jaar weer de grote beurt hadden. De dealer zegt dat KIA daar moeilijk over zou kunnen doen, omdat we dan vlg de richtlijn níet alle onderhoud vlg de regels hebben gedaan. Wij wisten/dachten niet aan de km's en hebben ieder jaar in juni de beurt. Hij is ook net weer geweest. Een dikke week voordat de motor uitviel.
Wat is nu wijs? Ja zeggen dat ze de motor mogen onderzoeken en dan voor een nieuwe motor gaan? Of een 2e hands motor laten plaatsen waarbij minder uurloon is? In het verleden heb ik goed advies van jullie gehad toen mijn Suzuki Baleno een kapotte krukas bleek te hebben. Ook 3 maanden na de garantietermijn (is dat toeval...??). Toen heb ik daarna nog veel gedoe gehad omdat na een jaar de boel tijdens het rijden op straat viel: het bleek dat niet alle schroeven van de krukas met evenveel kracht waren aangedraaid waardoor er om de beurt beweging kwam om een schroef en het na een jaar losliet. Mijn ervaring was daardoor: als een auto zo'n grote reparatie nodig heeft, komen er weer brokken van. Is dat terecht in het geval van onze KIA?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertVier maanden na het verstrijken van de fabrieksgarantie loopt uw Kia tegen een fikse motorschade aan. De dealer doet u een voorstel en u vraagt wat verstandig is.
Ik weet niet wat vooralsnog het vastgestelde gebrek is maar inwendig onderzoek van de motor heeft in ieder geval het huidige aanbod opgeleverd. Dus feitelijk zou je dat mogen beschouwen als een schuldbekentenis en hoeft u dit gebrek niet te verwachten. Formeel zou u dan zélfs nog kunnen aansturen op een volledige vergoeding. U hoeft immers niet te verwachten dat vier maanden na het verstrijken van de garantietermijn de motor kapot gaat. Ik vind ook dat u dat moet opmerken bij de dealer die formeel gezien de verkoper is en dus ook verantwoordelijk voor het geleverde product. Dus in principe zou u dit gebrek kunnen voorleggen aan de geschillencommissie waarbij een niet ondenkbare uitspraak kan zijn dat alle kosten voor de verkoper zijn.
Maar ik begrijp dat uw dealer ook de intentie heeft coulant te willen zijn en u zou óók zelf kunnen aangeven een bijdrage in de kosten te willen leveren. Het voorstel van Kia Nederland is in basis best redelijk maar het gaat erom wat de verkoper voor u doet.
Mijn voorstel is een nieuwe motor. Met een gebruikt exemplaar speel je minder op safe en op basis van een eerdere ervaring wenst u een betrouwbare en duurzame ingreep. Allereerst begrijp ik niet dat de kosten voor het inwendige onderzoek van de motor voor u zijn. Het is toch de fabrikant er aangelegen de oorzaak te weten om daar misschien ook productiematig hun voordeel mee te doen. U krijgt er feitelijk niks voor terug wanneer u die kosten maakt. En inderdaad kan het afwijken van het onderhoudsschema in een dergelijke situatie nadelig geïnterpreteerd worden. Maar dat lijkt me te summier als oorzaak voor een dergelijke inwendige motorschade en bovendien moet daar dan ook een duidelijk concrete technische oorzaak voor aangetoond worden.
Zoals gezegd denk ik dat u de dialoog met uw dealer aan moet gaan waarvan ik ook denk dat hij van goede wil is. U zou in dat gesprek kunnen aangeven dat een uitspraak via de geschillencommissie ook een mogelijkheid is, maar dat u graag met de dealer tot een bevredigend compromis wilt komen. Wat mij betreft zou het redelijk en billijk zijn wanneer de nieuwe motor volledig vergoed wordt en dat het de- en monteren van de motor voor de helft voor uw rekening komt. Dus niet de extra kosten voor het motoronderzoek wat daar koopt u feitelijk niks voor. Misschien kan de dealer bij de importeur nog een extra bijdrage lospeuteren maar uiteindelijk heeft u alleen met de dealer te maken. Hopelijk komt u er samen met de dealer naar omstandigheden goed uit.
Zie eventueel aanvullend ons stappenplan klachten na aankoop.
Deel deze pagina