Wiellager
Een wiellager is een onderdeel van het wielophangsysteem van een auto. Het zorgt ervoor dat het wiel soepel en met minimale wrijving kan draaien. Verder vangt een wiellager de schokken en trillingen op als je over hobbelige of oneffen wegen rijdt.
Hoe werkt een wiellager?
Een wiellager bestaat uit kleine kogels of rollen. Die bewegen door een ring of baan van de lager, de zogenaamde race. Hierdoor is er minimale wrijving tussen de bewegende delen, waardoor het wiel makkelijk kan draaien.
Vaak zijn ook delen van de sensoren van het ABS systeem geïntegreerd in de wiellagers. In dat geval zijn de wiellagers een stukje gecompliceerder.
Wanneer is een wiellager versleten of stuk?
Een wiellager heeft een beperkte levensduur en kan na verloop van tijd slijten. Ook kan ‘ie beschadigd raken, bijvoorbeeld als je een stoeprand raakt of als er vuil of water in komt. Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn:
- Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.
- Speling in het wiel als je de auto opgekrikt hebt.
- Trillingen in het stuur, vooral als je harder rijdt.
- Ongelijkmatige slijtage van je banden.
- Het dashboardlampje van het ABS-systeem gaat branden.
Wat kost een wiellager?
Gemiddeld kost een nieuw wiellager tussen de €50 en €200 per lager. Inclusief arbeidskosten kan de totale prijs variëren van €150 tot €500 per lager, afhankelijk van het voertuig en de complexiteit van de reparatie.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte wiellager en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.