Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijden met de caravan

Vraag gesteld door op 14 augustus 2020

Sinds dit jaar in het bezit van een Opel insignia automaar uit 2012 (2.0t met 220pk) en een adria caravan die max 1300 kg mag wegen.
Tijdens het rijden met de caravan (tussen de 85-95) schakelt de versnellingsbak naar de 6e versnelling maar de auto maakt dan maar krap 1800 toeren. Mij is altijd verteld dat voor de auto en de turbo het beter is als de auto meer dan 2000 toeren maakt. Als ik handmatig terugschakel naar de 5e versnelling maakt de auto nog maar krap 2100 toeren. Wat is nu het beste voor de auto?
En hoe zit het met afremmen in de bergen? Handmatig op de motor afremmen (dus veel toeren) of remmen met de remmen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U trekt met uw Opel Insignia 2.0 t een 1300 kg wegende caravan. U vraagt zich af of gezien het toerengebied het beter is in 5 re rijden of volstaat de 6e versnelling ook, ondanks het lage toerental.

Met 220 pk motorvermogen en 350 Nm aan koppel heeft deze motor niet heel veel moeite met de betreffende caravan. Dus in die zin hoeft de motor zich niet al te veel in te spannen om in de 6e versnelling met 1800 toeren de vaart er in te houden. Maar motorisch gezien zal een paar honderd toeren méér bij een dergelijk motorbelasting in alle opzichte net wat gunstiger uitpakken wat betreft smering en koeling. En boven de 2000 toeren óók minder kans op inwendige motorvervuiling. Het is niet zo dat de 6e versnelling mét aangekoppelde caravan min of meer werkeloos aan de kant moet zitten, maar schroom niet om zo nu en dan regelmatig ook de 5 handmatig in te schakelen. Zeker wanneer het landschap wat glooiend is en de motorische inspanning wat nadrukkelijker wordt. Er is niks mis mee om de motor met gemak die 1800 toeren te laten draaien maar wissel dat af met zo nu en dan óók in een hoger toerengebied te gaan zitten. Vermoedelijk is de transmissie van uw auto ook voorzien van de SPORT-modus die u ook zou kunnen gebruiken i.c.m. de caravan. De automaat schakelt dan later op en komt dan ook wat vaker in een hoger toerengebied.

Bij het dalen is afremmen op de motor de beste optie. De motor klimt dan wel naar een hoger toerengebied maar dat is geen bezwaar. Tijdig handmatig terugschakelen is dus het advies en zal bijremmen zo nu en dan vast noodzakelijk zijn. Doe dat bij voorkeur kort maar stevig, dat is minder belastend voor het remsysteem dan langdurig met de voet op de rem de vaart eruit halen.

Zie aanvullend onze pagina Veilig rijden in de bergen met een caravan.