Autogordels
Vraag gesteld door J. Breugom op 12 november 2020
Mijn Mazda CX3 is van mei 2017. In juli 2020 bleek in mijn vakantie dat de achtergordels niet meer opgerold werden. Na mijn vakantie bij de dealer langsgegaan. Moesten worden vervangen ad € 277 per stuk en arbeidsloon. Op de prijs heb ik 70% coulancekorting gekregen en op de arbeid 50%. Nog steeds een rekening van € 210. Ik voel me belazerd omdat ik denk dat die gordels in elk geval een autoleven mee horen te gaan. We zijn met twee personen en de achterbank wordt nauwelijks gebruikt. Ik heb ook aangegeven weinig tot geen vertrouwen meer te hebben in deze firma
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertKort na verloop van de (uitgebreide) fabrieksgarantie moesten de achterbankgordels worden vervangen. Na enige discussie met de dealer is een coulance-regeling getroffen waarbij een korting van 70% op het materiaal en 50% op het arbeidsloon is aangeboden. De reparatie is uitgevoerd en u heeft de rekening betaald. U vind dat het autogordelsysteem langer behoort mee te gaan en u wilt graag weten of wat uw rechtspositie is tegenover de dealer.
Garantie
Bij de koop van deze nieuwe auto is een (verlengde) fabrieksgarantie overeengekomen van 3 jaar. Deze termijn van 3 jaar is verlopen, zodat u geen aanspraak meer kunt maken op deze garantiebepalingen.
Conformiteit
Naast eventuele aanvullende garanties die u met de verkoper van een product overeen kunt komen, heeft u wettelijke rechten. Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper op grond van de overeenkomst van het product mag hebben. Welke redelijke verwachtingen een koper van een product mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de betaalde prijs, het bouwjaar en de kilometrage.
Aard van het gebrek
Volgens onze automotive experts mag van een gordelsysteem een levensduur van ten minste 10 jaar verwacht worden. Tenzij het gebrek duidelijk het gevolg is van verkeerd gebruik, is er sprake van een gebrekkig product.
Rechten bij non-conformiteit
Als de koper kan bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat hij niet hoefde te verwachten én de oorzaak van dit gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan kan de koper kosteloos herstel vorderen van de verkoper.
Conclusie
Waarschijnlijk had u met succes kosteloos herstel van de verkoper van de auto kunnen vorderen. U heeft echter al een coulance aanbod geaccepteerd. Formeel heeft u daarmee uw recht op kosteloos herstel verspeeld. Ik raad u desondanks aan om de verkoper te confronteren met het bovenstaande. Mogelijk blijkt de verkoper dan bereid tot een verdere coulance-regeling, zoals bijvoorbeeld een gratis onderhoudsbeurt.
Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.
Deel deze pagina