Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klemmende remmen

Vraag gesteld door N. Harinck op 29 december 2020

Afgelopen zomer ben ik trotse eigenaar geworden van een Mazda MX5 uit 2003. Al gauw bleek bij de Mazda-dealer dat één van de remklauwen bleef vastzitten door een gecorrodeerde remcilinder. Ze hebben destijds gelijk de gehele remklauw vervangen wat totaal €400 kostte incl. arbeidskosten.

Nu heb ik sinds enkele weken dat bij het wegrijden ik een schok door de auto voel. Dit is alléén bij het eerste gebruik op de dag. Het voelt dan alsof de auto "losbreekt". Ik voel de auto ook trillen bij de eerste 2/3km. Daarna zijn deze klachten weer over, ook bij het wegrijden op latere momenten op de dag.

Ik vermoed dat één van de andere remmen hetzelfde probleem ondergaat, en ik ben bang voor (wederom) een hoge rekening. Hier heb ik 2 vragen over:

1. Is het gevaarlijk/kan het kwaad om met deze klachten door te rijden? Zo ja, voor hoe lang? (APK is in juni).
2. Is het aan te raden om zelfstandig het remsysteem te vervangen en/of delen te reviseren? Er zijn namelijk zat handleidingen te vinden (o.i.d. Youtube) waarin wordt uitgelegd hoe je dit zelf kan doen. M.a.w.: wat is jullie professionele advies?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een verschijnsel omtrent de remmen van uw Mazda MX-5. 

Dat lijkt inderdaad op in ieder geval één rem die tijdelijk blijft hangen. Mogelijk betreft het de andere remklauw die op zijn beurt vervangen moet worden. Wanneer er één remklauw aan de beurt is, is dat vaak wel een indicatie dat de andere kant binnenkort ook wel aan de beurt zal zijn. Het trillen de eerste kilometers is min of neer wel een bevestiging van een remzuiger die tijdelijk blijft hangen en die mogelijk door opwarming vervolgens wel los raakt. In dit stadium is dat nog relatief onschuldig maar niet ingrijpen is uitstel van executie. Het moet tóch gebeuren en dan is het advies dit beter tijdig te doen dan onderweg stranden. Voor de APK geldt overigens dat wanneer de remmen conditioneel goed zijn, er geen bijgeluiden hoorbaar zijn en de remmen gewoon goed vertragen en niet aanlopen, het dus op dat moment geen afkeur is. APK is immers feitelijk een momentopname. Maar zoals gezegd zijn er duidelijk signalen dat er iets loos is waar u als berijder ook inmiddels wel weet van heeft. Dan is het toch ook uw verantwoording om de auto weer veilig te laten herstellen binnen een redelijke termijn.

Zelf een remklauw vervangen, inclusief remblokken en ontluchten is voor iemand met affiniteit voor autotechniek misschien best wel te doen. Maar enige routine en ervaring lijkt mij bij een dergelijk belangrijk component wel op z'n plaats. U zou zich er aan kunnen wagen maar ook gezien de leeftijd van de auto liggen onaangename verrassingen altijd wel op de loer, waar professionaliteit toch wel wenselijk en vereist is. Dus wat mij betreft is dit een ingreep die je beter aan een ervaren monteur kunt overlaten en wat dat betreft het advies bij voorkeur op safe spelen.