Onderhoudsbeurt Volvo V40 2017 T3
Vraag gesteld door op 27 december 2020
Mijn volvo v40 t3 van 2017 heeft vorig jaar de 60.000 km beurt bij de volvo dealer gehad terwijl er nog maar 50.000 km op de teller stond, de beurt kostte €590.
Afgelopen donderdag is de auto weer voor een onderhoudsbeurt + apk naar de volvo dealer geweest. Gezien corona heb ik dit jaar niet veel gereden maar 5000 km. Dit alles resulteerde (op aangeven van de dealer) in een "beurtje" alleen olie verversen en apk.
Toen ik de auto ophaalde kreeg ik een rekening van € 360 voor olie en apk, dit vind ik erg hoog voor wat er is gedaan. Graag advies over deze rekening.
Toen ik na de beurt wegging reed de auto schokkerig en na enkele kilometers ging het engine lampje branden. Na thuiskomst gebeld met de dealer en de volgende dag terug gegaan. Bij de dealer hoorde ik dat de monteur de olie dop was vergeten terug te plaatsen. De engine foutmelding is toen eruit gehaald en ik kreeg de auto terug. Na enkele km te hebben gereden ging weer het engine lampje branden. Auto weer terug en men begon vragen te stellen over benzine tanken, welk merk enz.
Vandaag de auto weer opgehaald en het is oke maar ik kreeg nu als oplossing een verhaal over het calibreren van de lambdasonde en toen was het klaar.
Graag ook advies hierover want ik ben er niet echt gerust op.
Betreft Volvo garage/dealer: Van der Schaaf en Mellema Sneek.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertVanwege relatief summier gebruik heeft uw auto om die reden een simpel olieververs beurtje gehad met APK. U schrikt toch nog van het genoemde bedrag én bent nog genoodzaakt geweest twee keer terug te gaan met problemen.
De eerste keer vanwege de ontbrekende olievuldop is wel erg slordig. Vervolgens wijst men richting de getankte benzine dat gewoon E10 mag zijn voor uw auto. Tenzij u door héél beperkt gebruik het echt maanden duurt voordat u weer gaat tanken. Dan is het preventief beter E5 benzine te tanken die met minder of soms géén bio-ethanol langer houdbaar blijft. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de oorsprong van de klacht meer met de destijds vergeten olievuldop te maken heeft en de aanvullende vragen over de getankte benzine min of meer als gezocht excuses is aangedragen.
Ik denk wel dat u gerust mag én moet zijn omtrent de recent aangeboden ingreep. In ieder geval vind ik wel dat het voordeel van de twijfel toch zeker bij een dealer van toepassing mag zijn, ondanks de valse start zo kort na een relatief simpel beurtje. En wat betreft de kosten denk ik dat een ''klein'' beurtje met olie, filter en toebehoren met losse APK heel gemiddeld richting de 300 euro gaat. Het pakt in dit geval nog ruim wat hoger uit maar is dat toch wel conform de wat exclusievere status van Volvo met bijbehorend prijskaartje bij onderhoudswerkzaamheden. Om die reden zien we steeds meer merk gerelateerd onderhoud richting universele garages verschuiven, die dat toch vaak voor vele tientjes minder kunnen aanbieden.