Volkswagen Polo stottert rond de 2000 toeren en constante snelheid
Vraag gesteld door op 22 maart 2021
Sinds kort heb ik een Volkswagen Polo (9N) 1.4 16V uit 2004. Nu heb ik al even last van een stotende/stotterende auto. Dit gebeurt ongeveer rond de 2000 toeren en bij een redelijk constante snelheid. Als ik dus optrek of het gas loslaat, lijkt dit probleem zich niet echt voor te doen. Verder heb ik er in eigenlijk alle versnellingen last van, zolang ik rond die 2000 toeren zit. Daarnaast brand er geen controlelampje o.i.d.
We hebben de bougies al vervangen door die van mijn oude VW Polo, maar het probleem doet zich nog steeds voor. Nu hoorden we ook dingen als dat het brandstoffilter schoongemaakt moet worden, dat het de bobine kan zijn of om eens EU98 te tanken.
De eerstvolgende keer wil ik dit in de tank gooien en we zijn ook al van plan om het filter schoon te maken. Toch zou het fijn zijn als we van een ervaringsdeskundige horen wat het mogelijk kan zijn. Ik heb de auto namelijk net gekocht, dus ik baal hier natuurlijk erg van. Weten jullie toevallig wat dit kan zijn en hoe we dit kunnen oplossen?
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertUw Polo stottert rond de 2000 toeren en u vraagt zich af wat de oorzaak kan zijn.
De andere brandstof vind ik zeer onwaarschijnlijk. Op Volkswagen | E10 check kunt u zien of uw auto geschikt is en indien u niet de 1.4fsi bezit is de E10 brandstof zeker niet de oorzaak van het gedrag.
Een belangrijke voorwaarde voor goed rijden is regelmatig onderhoud, dus het brandstoffilter maar ook luchtfilter en de conditie van delen van de ontsteking zijn zeer belangrijk! Is de onderhoudshistorie bekend? Zo niet, dan is een grote onderhoudsbeurt een goede start. Wat ook wel een vaker gebeurt is dat het inlaattraject vervuilt, bijvoorbeeld door carterventilatie ter hoogte van het gasklephuis. Het is zeer zeker aan te raden dat het gasklephuis en bijvoorbeeld de map-sensor gereinigd worden.
Het is altijd lastig op afstand tot een diagnose te komen maar wanneer het stotteren/inhouden reproduceerbaar is, zou een monteur toch moeten kunnen traceren waar het van afkomstig is. Misschien is het noodzakelijk om tijdens het rijden een aantal zaken als brandstofdruk en ontstekingstijdstip te controleren. Hier is echt kennis en apparatuur voor nodig.
Deel deze pagina