Plug-in hybride
Vraag gesteld door W. Kubbe op 31 maart 2021
Mitsubishi Eclipse PHEV - is het waar dat de motor hoofdzakelijk als generator functioneert en zo de accu permanent bijlaad. Je rijdt zo dus eigenlijk altijd elektrisch. De motor drijft alleen de voorwielen aan als er veel vermogen gevraagd wordt (via een CVT systeem)? Is dit bij alle hybride auto's zo? Mijn indruk is dat dit uniek is, bij Ford (de Kuga PHEV) lijkt dat niet zo te zijn.
Bij voorbaat, dank voor uw reactie.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of de Mitsubishi Eclipse PHEV feitelijk volledig elektrisch rijdt en de verbrandingsmotor als generator dient om het accupakket onderweg op te laden.
Het betreft hier inderdaad een stekkerhybride en beschikt deze compacte SUV over het z.g. Twin Motor 4WD-systeem. De voor- en achteras beschikken over een elektromotor met respectievelijk 60 en 70 kW voor feitelijk de permanente aandrijving, gevoed door een fors accupakket die volgens de fabrikant binnen 4-5 uur volledig geladen kan worden maar uiteraard óók sneller bij een snellaadlocatie. Met een vol accupakket is een rit van maximaal 45 km volledig elektrisch volgens opgave haalbaar tot 135 km/h. Raakt het accupakket leeg of vraagt u extra acceleratie, dan start de benzinemotor om de generator aan te drijven en de batterij weer bij te laden. Dus de voor- en achteras blijft permanent elektrisch aangedreven dus zonder bemoeienissen van een versnellingsbak. Echter bij hogere snelheden van boven 135 km/h zal de verbrandingsmotor wél direct de voorwielen aandrijven met ook de ondersteuning van de elektromotor.
De genoemde Ford Kuga heeft ook een plug-in hybride aandrijflijn dat bestaat uit een viercilinder benzinemotor én een elektromotor, samen goed voor 225 pk en is het batterijpakket op papier goed voor een elektrische actieradius van ongeveer 50 kilometer. Dat alles traploos aangedreven tot ongeveer 140 km/h. Vraag je meer dan springt de verbrandingsmotor bij, uiteraard ook om het accupakket bij te laden. Dus de twee genoemde auto's hebben zeker overeenkomsten. Het belangrijkste verschil is dat de Mitsubishi een directe elektromotor aandrijving heeft op de voor- en achterwielen terwijl de Kuga een pure voorwielaandrijver is.
Helaas is er nog geen beschikbare rijtest van de Mitsubishi Eclipse PHEV maar ik wijs u wel op de test van de Ford Kuga 2.5 PHEV.
Deel deze pagina