Trilling in gaspedaal bij accelereren
Vraag gesteld door op 2 april 2021
Ik rijd in een Toyota Avensis uit 2003 (1.8 liter benzine). Ik heb de auto nu ongeveer 2 maanden. Bij de proefrit is me niks vreemds opgevallen. Sinds enige tijd merk ik echter een lichte trilling in het gaspedaal bij accelereren. Ik merk de trilling alleen op bij bepaalde toerentallen (rond 2100 en tussen 3000-3500 toeren). De auto trilt dan verder niet en is stil, het zit dus alleen in het gaspedaal. Als ik schakel en bij dezelfde snelheid dus in een ander toerental terecht kom, is de trilling weg.
Er zit ook een lichte vibratie in het koppelingspedaal als ik de koppeling op laat komen en tegelijkertijd gas geef. Geef ik géén gas bij, dan voel ik het niet. Ook dan geen geluid of trillingen in de rest van het voertuig, het zit alleen in het pedaal. Het gevoel lijkt hetzelfde als in het gaspedaal, het voelt als een trilling vanuit de motor. De auto rijdt en schakelt verder prima. Bij de garage waar ik hem, zonder garantie, gekocht heb kon men niets abnormaals ontdekken. Volgens hen was het gevoel in de koppeling normaal (druklager) en stond dat los van het gaspedaal. Voor het gaspedaal dacht men aan een trilling via de gaskabel, maar ze kunnen het naar eigen zeggen niet oplossen. Advies: probeer eens isolatiemateriaal op je pedaal te bevestigen. Ik heb ook wat andere garages gebeld en hoor dan steeds andere mogelijkheden (motorsteun, gasklephuis). Ik heb zelf het idee dat het iets kleins is, maar ik vrees dat het vrij prijzig kan gaan worden als men het niet kan vinden en vanalles gaat vervangen. Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn? Is het aannemelijk dat koppeling en gaspedaal dezelfde oorzaak hebben? Ik ben erg benieuwd.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU omschrijft een trilling vanuit de motor van uw Toyota Avensis uit 2003 bij een bepaalde motorbelasting en rond bepaalde motortoerentallen.
Een diagnose op afstand is altijd een hele uitdaging. Zeker bij een auto met een probleemloze status. Het enige dat bij deze generatie Avensis incidenteel kan opspelen is een defecte lambdasensor maar vaak wel in combinatie met een storingslampje. En verder komt een bobine defect weleens voor en lijken de omschreven verschijnselen ook wel in richting te wijzen. Het is echt een trilling vanuit de motor en kan je dat opmerken in zowel het gas- als koppelingspedaal. Bij een bepaalde motorbelasting i.c.m. motortoerental zou één bobine mogelijk iets kunnen overslaan waardoor de motor op dat moment niet lekker 'rond' gaat, alsof één cilinder niet helemaal meedoet. Het lastige is wellicht dat in dit stadium het euvel nog té bescheiden is om door het motormanagement als storing op te merken. Misschien dat op een later moment het euvel wat nadrukkelijker is en je ook wat makkelijker tot een diagnose weet te komen.
Deel deze pagina