Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieriem

Vraag gesteld door op 12 juni 2021

Wanneer moet ik mijn distributieriem vervangen bij een Skoda citigo?

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw Citigo is voorzien van een benzinemotor waar de distributieriem zorgt voor de aandrijving van de nokkenassen.

Er is geen vervangingstermijn vastgesteld door de fabrikant, wel geeft hij aan dat de riem uitvoering geïnspecteerd dient te worden bij 240.000km. In de praktijk komt dat er op neer dat de monteur dan besluit de riem te vervangen aangezien de riem dan al een extreem lang even achter de rug heeft.

 

Reacties

A. de Vries

Auteur - 1 juli 2023

Hoe kan het dat bij de Citigo de distributieriem met 240.000 km pas vervangen hoeft te worden. Vaak hoor je bij andere auto's 90.000 km of 5 jaar.  

Pieter

ANWB Expert - 4 juli 2023

Bij de ontwikkeling van een motor staat de fabrikant voor enorm veel keuzes: onder andere of er gebruik gemaakt gaat worden voor een distributieriem of een distributieketting. De constructie die gebruik maakt van een riem is wel iets voordeliger, lichter en stiller ten opzichte van een ketting maar vraagt wel meer onderhoud. Een riem zal ooit breken en om dit te voorkomen geeft de fabrikant meestal een interval op voor vervangen. Een ketting daarentegen gaat vaak een autoleven mee, en als deze toch slijt laat deze zich meestal horen ver voordat er schade ontstaat.
Bij de ontwikkeling van de motor, die onder andere voor de Citigo gebruikt wordt, is gekozen voor materiaal dat een lange levensduur heeft. Tevens is de belasting op de riem niet groot. Dit heeft ertoe geleid dat er geen interval voor preventief vervangen is opgegeven, slechts de controle bij 240.000 en vervolgens elke 30.000. Omdat monteurs dit ook nogal vooruitstrevend vinden adviseren ze vaak om de riem toch maar eerder te vervangen.
Veel meer uitleg over de werking van de distributieriem kunt u lezen op onze pagina.

T. Klokman

Auteur - 7 december 2024

Ik zie op een site die auto onderdelen verkoopt een advies om de eerste vervanging bij 240.000 km te doen, en vervolgens te vervangen bij elke 30.000 km. Zoals ik het in uw reactie lees gaat het om een advies de riem eerst bij 240.000 km te controleren, en vervolgens elke 30.000 km (te controleren). Het zou zo kunnen zijn dat de verkoper dit controleren bij 30.000 km verkeerd heeft geïnterpreteerd als vervangen.
Klopt het dat de door u genoemde intervallen beide over controle gaan?
Ik kan mij ook voorstellen dat de originele riem van dezelfde kwaliteit is als de vervangende riem, en dat de verwachte levensduur van de nieuw gemonteerde riem dan ook weer 240.000 km zou zijn (is dat correct?)

Pieter

ANWB Expert - 9 december 2024

De autofabrikant geeft in dit geval geen periode op wanneer de riem vervangen dient te worden, alleen wanneer deze riem geïnspecteerd moet worden (bij 240.000, vervolgens elke 30.000).
Omdat dit niet heel realistisch is (inspecteren is namelijk even arbeidsintensief als vervangen) zal de riem in veel gevallen bij 240.000km vervangen worden. Dan is dit de komende jaren niet meer nodig, ook grondige inspectie kan in dat geval achterwege blijven.