Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hulpveren

Vraag gesteld door op 15 juni 2021

Wij hebben een nieuwe Toyota Yaris hybride 2021, deze heeft een kogel druk van 50 kg, fietsendrager en fietsen wegen 64 kg, de kogeldruk mag met 10 % zwaarder belast worden, maar dan gaan we dus 9 kg over het maximum. Trekhaak en auto kunnen het zeker aan volgens de garage. Als ik het goed begrijp word de wegligging negatief beïnvloed door het extra gewicht achter, kunnen hulpveren dit tegen gaan? Ik ben me er van bewust dat de verzekerings kwestie blijft. 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een nieuwe Toyota Yaris hybride met trekhaak waar met fietsen en drager een gewicht van 64 kg mee wilt vervoeren.

Voor deze auto geeft Toyota een maximale kogeldruk op van 50 kg bij een aangekoppelde aanhanger, maar bij gebruik van een fietsendrager is 55 kg geoorloofd. De auto en trekhaak zullen met 9 kg méér op de kogel niet het probleem zijn.

Verder heeft deze auto een laadvermogen van 560 kg en blijft u met twee personen aan boord en 64 kg op de kogel daar ook ruimschoots van verwijderd. Dus eerlijk gezegd denk ik niet dat die 9 kg te veel het rijgedrag méér gaat beïnvloeden dan wanneer u de auto maximaal toelaatbaar zou beladen.

Een feit is echter dat u wettelijk vast zit aan die 55 kg. Vanuit de praktijk merken we echter dat dienstdoende agenten hier niet actief aandacht aan besteden, zeker wanneer het hele fietsentransport er heel veilig en deugdelijk uitziet. En dat doet het in verreweg van de meeste gevallen ook wel. Maar hoewel dit wellicht daarom gedoogd wordt, is overschrijding van de kogeldruk volgens de letter van de wet nog altijd verboden. En in een ernstige situatie, zoals bij een ongeval en letsel, zou een verzekering er ook vervelend over kunnen doen mocht de overschreden kogeldruk daar daadwerkelijk de oorzaak van zijn. En ook wanneer eventueel hulpveren een mogelijk positief effect zou kúnnen hebben op het rijgedrag, dat verandert niks aan de opgegeven maximale kogeldruk van 55 kg.

Het is dus een lastige kwestie maar zien we ook dat veel mensen onbewust met te veel gewicht op de kogel zo toch met hun e-bikes op pad gaan. Zoals gezegd lijkt dit echter voor de politie geen prioriteit te hebben en moet ik de eerste uitgeschreven bekeuring nog tegenkomen. Uw dealer moet u formeel wijzen op de mogelijke gevolgen voor de wegligging en ik wijs u vooral op de wetgeving. Verder is de keuze aan u maar hoop ik u duidelijk gemaakt te hebben wat de regels formeel zijn én wat feitelijk de praktijk is.