Volkswagen Passat DSG7 met caravan en oververhitte versnellingsbak
Vraag gesteld door op 15 augustus 2021
Ik las het verhaal over de kans op oververhitting bij een DSG versnellingsbak van een auto die een caravan trekt. Helaas is dit voor mij te laat aangezien vandaag de auto melding gaf dat versnellingsbak oververhit was. Het volgende is gebeurd. Na een tocht van 3 uur over snelweg (7e versnelling, lage toeren), half uur file rijden over heuvelachtige wegen en een tijd zoeken naar een plaats op een krappe, heuvelachtige camping (veel manoeuvreren over korte afstanden, vooruit en achteruit), gaf de auto aan “versnellingsbak heet” en vrij snel daarna “stop, versnellingsbak oververhit”. De versnellingsbak rookte en rook ook verbrand in de auto. Ik heb de auto even laten afkoelen, maar moest toch vrij snel door naar de kampeerplek. Hierbij vooral de vrij gebruikt bergaf en zo min mogelijk de bak. De melding was wel weg. Bij de laatste keer optrekken begon de auto ook te schokken bij het optrekken. Ik heb de auto af laten koelen en een tijd later weer gestart en verplaatst. Er waren geen meldingen en het schokken was weg. Ik vraag me nu af of ik iets moet doen nu de melding weg is. Kan er permanente schade ontstaan bij doorrijden? Moet ik er naar laten kijken? Is het al te laat, of is dit een serieuze waarschuwing en les?
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertUw Passat met DSG is duidelijk oververhit geraakt en u vraagt zich af of er een nu schade is ontstaan.
Wanneer de versnellingsbak zich nu weer normaal gedraagt en ook de brandlucht weg is denk ik dat er geen grote schade ontstaan is. Wel zal de koppeling door de extra belasting iets van zijn levensduur hebben ingeleverd.
De oplossing is eigenlijk heel simpel.
Om te voorkomen dat dit soort situaties in de toekomst weer zullen ontstaan is het zaak om het motortoerental wat hoger te houden. U kunt er voor kiezen om onder dergelijke omstandigheden de DSG automaat handmatig een tandje terug te laten schakelen. Een toerengebied van 2.000-2.500 is dan op de vlakke weg een betere keuze. Een wat hoger toerental is ook wat smering en koeling betreft gunstiger. Anticiperen op de gebruiksomstandigheden is dus ons advies. Ook kan het inschakelen van de sportstand tijdens het rijden met een caravan nog wel eens nuttig zijn. Dan wordt het motortoerental een stuk hoger gehouden waardoor het probleem van oververhitting uitblijft.
Echter bij veelvuldig optrekken, steken en ook nog op sterk hellend terrein kan een melding als u gezien heeft terugkomen. Uw kunt dit wellicht verminderen door wat ruwer op te trekken waarbij de aangedreven wielen eventjes doorslippen.
We hebben aanwijzingen over het Veilig rijden in de bergen met de caravan op onze site.
Deel deze pagina