Defecte verstuiver en hogedrukpomp VW Caravelle
Vraag gesteld door M. van t Erve op 4 februari 2022
Ik zag dat er al iemand deze post heeft gedaan, mijn caravelle (luxe transporter) heb ik gekocht bij bedrijfswagens twente, deze is dan een jaar oud op kenteken maar wel nieuw.
Ik heb er nu anderhalf jaar mee gereden ca 49.000 km en net een half jaar uit de fabrieksgarantie en onderhouden bij de plaatselijke vw dealer.
Nu schijnt na eerst verkeerde diagnose "niks aan de hand met verstuivers", cleaner in de tank en ga maar rijden dan gaat het waarschijnlijk wel over!
Kosten, €280,-
2 dagen gereden ca 500 km en het stotteren werd alleen maar erger, gebeld naar dealer dat ik de auto daar achterlaat omdat er niet meer fatsoenlijk mee te rijden was. Gelukkig ging er die dag ook een motorstrings lampje branden.
Uitgelezen bij dealer, toch een verstuiver kapot kosten €960,- na coulance €760,-
Eindelijk een week goed gereden met de auto, en toen viel de motor uit op de snelweg, auto door pechhulp naar dealer laten brengen, daar hebben ze mij meerdere keren gebeld dat ze niks kunnen vinden, meerdere onderzoeken gedaan €350,- en uiteindelijk na 4 dagen belde de dealer op met het verhaal dat er slijpsel in de hogedruk pomp zat en dat deze samen met verstuivers, leidingen en schoonmaken tank vervangen moest worden kosten €8500,- en met coulance €5500,-
Ik lees bij de ANWB dat de bosch pomp vaker defect gaat, is hier bewijs van zodat ik dit bij de dealer kan neerleggen?
Merk: volkswagen
Type: caravelle
Bouwjaar: 2019
Brandstof: diesel
Motorvermogen: 150
Antwoord van Jos
ANWB Expert
U kocht deze auto als nieuw maar wel één jaar al op kenteken. Na 49.000 km heeft u één defecte verstuiver en inmiddels ook een defecte hogedrukpomp.
Er zijn inderdaad wel eerdere berichten over een defecte hogedrukpomp, maar beschouw ik het niet direct als een veelvoorkomend defect en per definitie een zwakke pomp. Ik denk dat er toch ook gekeken moet worden naar de oorzaak van de twee genoemde defecten.
Brandstofkwaliteit
U geeft aan dat de auto destijds één jaar oud was maar kennelijk wat kilometrage betreft nieuw. Het zou kunnen dat er een bepaalde hoeveelheid brandstof een jaar lang als residu in de tank heeft gezeten. Dan is het niet onlogisch dat deze brandstof is gaan verouderen of zelfs verontreinigen, onder invloed van vocht en zuurstof. De brandstofkwaliteit kan dan zodanig verslechteren met mogelijk dergelijke gevolgen voor het brandstofsysteem. Slechte diesel kan een brandstofpomp en/of een verstuiver overmatige slijtage bezorgen en dat lijkt nu wel een beetje het geval te zijn.
Externe oorzaak?
De geboden coulance is min of meer een bevestiging dat het hier buitensporige defecten betreft. Maar wel nog altijd met een fikse bijdrage uit uw portemonnee. De vraag is of dat redelijk is wanneer er bij aflevering destijds sprake was van nog oude diesel in de tank. Misschien is de verkoper destijds toch wat nalatig geweest door niet de oude diesel af te tappen en de brandstoffilters te vervangen. Want van normale slijtage kan bij deze tellerstand geen sprake zijn en is er misschien een externe oorzaak. En dat zou mijn theorie over 'oude diesel' weleens kunnen zijn en moet u misschien ook aankloppen bij de verkoper. Zie aanvullend ook onze pagina over Stappenplan klachten na aankoop.
Deel deze pagina