Start-stop ingeschakeld houden in langdurige files?
Vraag gesteld door op 14 mei 2022
Ik rijd altijd met de autostop ingeschakeld.
Is het verstandig om bij langdurige files de autostop ingeschakeld te laten? Het lijkt mij een zware belasting voor de motor om heel vaak achter elkaar uit te gaan , een klein stukje te rijden , weer te starten, enz, enz.
Is bij normaal rijden de funktie van de autostop, benzine besparing en uitstoot besparing ?
Maakt het voor de motor niet uit of de autostop aan is of uitgeschakeld is ?
Merk: Opel
Type: Crossland X 1,2 Turbo Ultimate Aytomaat
Bouwjaar: 2021
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 81 /110
Antwoord van Erik Jan
ANWB Expert
U heeft vragen over het systeem dat u autostop noemt, ook wel bekend als start/stop of stop & startsysteem.
Start/stop of stop & startsysteem
Dat systeem schakelt de motor uit als de auto stilstaat, de handgeschakelde versnellingsbak in vrij staat en de koppeling niet is ingetrapt. Bij automaten kan het start/stopsysteem in de stand drive in werking treden. Dat scheelt onnodig brandstofverbruik en daarmee onnodige uitstoot van CO2 en andere stoffen die ter plaatse schadelijk zijn voor mens en natuur. Het systeem zet de motor pas uit als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Denk aan de stand van airco/verwarming/ontwaseming, koelvloeistoftemperatuur, de ladingstoestand van de accu en nog een rijtje andere zaken.
Slijtage
De motor, startmotor en turbo zijn aangepast op het start/stopsysteem. Een keerzijde is er wel. In het vakblad AMT (Auto en Motor Techniek) van februari 2019 vertellen een drietal revisiespecialisten over hun ervaringen met moderne gedowsizde motoren. Slijtage aan hoofdlagers van de krukas komt volgens een specialist vaker voor dan voorheen, en dat zou volgens hen komen door het start-stopsysteem. Tijdens de stop valt de smerende oliefilm even weg, bij de start daarna is er even sprake van extra slijtage. Of dat ook vaak tot problemen leidt (moeten vervangen van lagers) en om welke aantallen het gaat, is niet bekend.
Brandstofverbruik
De brandstofbesparing is erg afhankelijk van de rijomstandigheden. Als de auto langer stil moet staan is de winst ook groter ten opzichte van de mechanische belasting. Uit een praktijkonderzoek is gebleken dat het verbruik in spitsverkeer zónder start/stop ruwweg 10 procent meer kan zijn, dan wanneer de motor automatisch wordt uitgeschakeld als het kan. Bij files of andere omstandigheden waarbij de auto langer stilstaat heeft dat dus zeker zin. In een file die lang duurt en waarbij de stilstand telkens maar een paar seconden is zou ik het systeem uitschakelen met het oog op de smering van de krukaslagers. Dat zie ik als een uitzondering op normale omstandigheden, waarbij de winst aan brandstofverbruik minimaal is.