Bandenprofiel vertoont vlakke kantjes
Vraag gesteld door op 18 juni 2022
Bij de laatste service beurt van mijn RAV 4 werd mij verteld dat er vlakke kantjes ontstaan op de binben zijde van de achter wielen. Hier is niets aan te doen ?? Nieuwe banden ??
Mijn vraag is nu waar komt dit door , wat kan ik er tegen doen if js dit een vekend probleem.
Antwoord van Erik Jan
ANWB Expert
U schrijft dat de achterbanden van uw Toyota RAV4 vlakke kantjes vertonen in het midden van het loopvlak.
Slijtage
Als er in het midden van het loopvlak meer slijtage te zien is dan bij de schouders van de band, dan kan de bandenspanning te hoog (geweest) zijn waardoor het loopvlak bol komt te staan. Het kan ook zijn dat de garage bedoelt dat de banden gecupt zijn. Dat is een vorm van onregelmatige slijtage die ook wel zaagtand slijtage genoemd. Als je met je hand over het loopvlak gaat dan voel je, tegen de draairichting in, een slijtage patroon dat van hoog naar laag loopt, als een zaagtand. Deze vorm van slijtage ontstaat doordat de profielblokken bij iedere omwenteling een beetje slippen bij het loskomen van het wegdek. Dit slippen zorgt voor materiaalverlies (slijtage) aan de achterzijde (wegdekkant) van ieder profielblok, want dat komt steeds als laatste los van het wegdek. Het treedt vooral op bij niet-aangedreven achterwielen omdat daar nauwelijks andere slijtage bevorderende krachten op werken. Het gevolg is sterk toegenomen bandengeluid.
Cuppen voorkomen
Tips om cuppen te voorkomen zijn correcte instelling en bewaking van de bandenspanning en wielstanden én tijdig (na ca. 5.000 tot 8.000 km) de voorbanden met de achterbanden te wisselen.
Wielstanden
Als vastgesteld is dat er inderdaad sprake is van cuppen dan zouden wij adviseren bij de bandenvervanging ook de wielstanden te laten controleren. Als de banden nog voldoende profiel hebben, dan kunnen ze worden ‘bijgeslepen’. Dat kost wel wat profieldiepte maar dan kunnen ze nog een ronde mee. Als het profiel niet meer voldoende is dan rest er enkel nog vervanging.
Deel deze pagina